Letecký veletrh v Paříži skončil spíše marketingovým vítězstvím Airbusu nad konkurenčním Boingem a celý letecký obor již odvrací oči od prodejů těchto ocelových ptáků a začíná sledovat novinky přicházející s letní sezónou. V České republice jsou minimálně dvě. Tou první je mediálně silně prosazovaný příchod nízkonákladového Ryanairu na pražskou Ruzyň. Ovšem tento dopravce není v ČR žádnou novinkou, provozuje totiž letecké spojení mezi Brnem a Londýnem. Navíc spojením Ruzyně s destinacemi typu Dublin, Düsseldorf či Bournemouth rozhodně cenová válka o Prahu nezačíná. Překvapením je nepochybně vůbec fakt, že se Ryanair odhodlal ke spolupráci s Ruzyní, protože jeho zaměření by spíše odpovídalo plánovanému letišti ve Vodochodech. Nejpříjemnější je toto zjištění jistě pro Letiště Praha, protože se ukazuje, že již nelze srdce Evropy leteckými společnostmi opomíjet. Právě díky těmto postupným plánům Irů a zejména startu transatlantické přepravy Rynairu se nejspíše nedočkáme nápisů na letadlech: Sbohem, ČSA!
Druhým hráčem, který posiluje pozice je Sky Europe. Z nízkonákladového dopravce, který převrátil celý evropský letecký sektor naruby, znepřátelil si koho mohl a dostal se až k pokraji krachu při stále rostoucím objemu přepravených cestujících, se nyní má stát (minimálně ve vnímání veřejnosti) tradiční letecká společnost. Firma dnes oznámila plán, jak se přiblížit náročným zákazníkům a obchodním cestujícím, tedy prémiové klientele. Přesně tak naplňuje marketingové schéma – nízkými cenami přilákat klienty konkurence, bonusovými akcemi zvyšovat objemy přepravených a při zavedení vlastní značky začít lákat i náročnější klientelu a profilovat se jako obojživelný přepravce. Do tohoto programu zapadá i strategie „hrajeme fér“, tedy prezentace plné ceny přepravy, což je dost podstatný přesun od letenek za -10Kč. Pro Pražany je asi nejpodstatnější změnou i rozšíření leteckých linek po Evropě a také košická novinka.
Mění se však celý sektor - po dramatických propadech leteckého průmyslu (11. září, SARS atd.) zažívá toto odvětví v Evropě opětovný boom. Návratu do ziskovosti tradičních i low costových aerolinek pomůže nejen program otevření atlantického nebe, ale také např. nové destinace Evropě. Nízkonákladové letecké společnosti totiž v současné době přímo konkurují pozemní dopravě, hlavně té automobilové. Nízké ceny, úspora času a zejména větší pohodlí jsou kritéria, která lidé v turistice stále častěji upřednostňují. Pohled Čechů na dovolenou se hodně změnil, a může za to nejen rostoucí ekonomika a stav jejich peněženek. Například několikasetkilometrová trasa do Chorvatska bylo dosud zcela běžně absolvována lidmi autem. S příchodem low-cost dopravců se situace mění, lidé mnohem častěji volí rychlejší způsob dopravy za nyní (stále častěji) i výhodnější ceny. Předpokládám, že do budoucna se tyto „nůžky“ ještě více roztáhnou ve prospěch nízkonákladových leteckých společností. Ceny zejména na Balkáně by měli díky zvýšenému konkurenční boji (s příchodem Sky Europe) ještě poklesnout.
Ekonomiky Východní Evropy a Balkánského poloostrova zažívají v posledních letech ekonomický růst spojený se vstupem do EU (konvergenční EU story) a tyto destinace tak znamenají pro low-costové společnosti výzvu a mimořádný potenciál nejen v oblasti turistiky, ale také v odvětví business letů. Turisté po několikaleté stagnaci způsobené novými možnostmi po otevření východoevropských hranic, začínají znovuobjevovat krásy například Bulharska nebo Rumunska. Navíc obě země nabízí volbu dovolené finančně šité na míru, od luxusu až po opravdu levný pobyt. A tak nezbývá než vyrazit.