Kulaté výročí
Když před 70 let Kiichiro Toyoda vyčlenil z firmy svého otce Toyota Industries divizi, které se měla věnovat výrobě automobilů, netušil že se jednou stane světovým výrobcem číslo 2. Firma, která dnes zaměstnává 300 tisíc lidí, vlastní také automobilku Daihatsu,výrobce nákladních aut Hino Motors a drží minoritní podíly v Izusu,Yamaze a Fuji Heavy Industries - výrobce Subaru.
Dnes Toyota Motor prodává po celém světě až 10 milionů vozů a její globální podíl dosahuje 15 procent. Cesta na druhé místa v tabulce světové prodejnosti nebyla vždy jednoduchá a firma měla několikrát výrazné ekonomické problémy. Dost sil jí stála expanze na americký trh, která se nakonec povedla a společně s japonským trhem jsou pro ní dnes velmi důležité.
Důvodem proč Toyota poráží konkurenci je například spolehlivost, kterou pravidelně dokládají nezávislé průzkumy agentur J.D.Power nebo německého autoklubu ADAC. Převahu má zatím u hybridních technologií a v kategorii pohonu všech kol.
Luxusní Lexus
Odlišit se od masové produkce vozů. To byl důvod proč Toyota Motor v roce 1989 vstoupila na trh segmentu luxusních vozů pod značkou Lexus. Pod kapotu Lexusů putují s vývojových laboratoří nové technologie, jako je například hybridní pohon Hybrid Synergy Drive, který využívá výhod spojení elektrického a benzínového motoru. Díky spolupráci hybridního ústrojí tak dochází k výraznému snížení emisí uhlíku a spotřeby.
Vlajkové modely jako jsou limuzíny LS nebo sportovně užitkové RX, pomohly získat 4.místo na světovém trhu luxusních automobilů, kde tvrdě soupeří s etablovanými luxusními modely od Mercedesu, BMW nebo AUDI. Vyspělé hybridní technologie nejsou jen výsadou Lexusu. Zástupce nižší střední třídy představuje Toyta Prius, která je první sériově vyráběný auto s hybridním pohonem. Od uvedení prvního Priusu se jich pod značkou Toyota Motor prodalo více než 1 milion.
Exkurze do účetních knih
200 miliard dolarů. To je orientační hodnota všech veřejně obchodovaných akcií Toyota Motor. Podobné číslo vyjadřují i tržby, které tato automobilka plánuje pro letošní rok. Společnost jejichž vysoké marže znepokojují šéfy většiny konkurenčních automobilek, dokázala vytěžit maximum z problémů,které v posledních letech tíží především “Velkou trojky z Detroitu”- GM , Ford a Chrysler.
Výrobce | Tržní kapitalizace (v mld USD) |
Tržby (v mld USD) |
---|---|---|
Toyota Motor | 213 | 209 |
Honda Motor | 123 | 95 |
DaimlerChrysler | 92 | 189 |
GM | 19 | 191 |
Fordr | 17 | 164 |
Zdroj:yahoo.finance
Konkurence však v tomto sektoru zůstává i nadále velmi vysoká a to především v podobě korejských a brzy i čínských automobilek. S čínskými výrobci soutěží, ale také tento trh zásobuje svými výrobky. Jen letos tam vzrostou prodeje o 50 procent na skoro 450 tisíc vozů, které vyjedou z jedné ze sedmi velkých továren, které zde v posledních letech postavila. Investiční aktivity Toyota Motor se nevyhnuly ani České republice, kde se stala významným přímým investorem. Ve společné kolínské továrně s francouzskou PSA a několika logistickými centry zaměstnávají okolo 3 tisíc lidí.
Toyota očima býků a medvědů
50% - takové zhodnocení nabídla Toyota svým akcionářům za dva roky. Akcie svojí výkonností dlouhodobě překonávají globálních akciové indexy jako je například japonský Nikkei nebo americký S&P500.
Zdroj:yahoo.finance
Poměr tržní ceny vůči zisku (14) je sice o trošku vyšší než je průměr v odvětví,ale minimálně ve střednědobém horizontu je před Toyotou stále solidní růst (pozn. 7% ročně). Firma má na svých účtech okolo 20 mld. dolarů, které jí dávají velký polštář „ustát“ případnou recesi v automobilovém průmyslu a pokračovat dál v rozjeté expanzi. Není tajemstvím, že jí při ní pomáhá štědrá podpora národních vlád. Toyota Motor má také na rozdíl od většiny konkurence velmi nízké závazky vůči penzijním fondům svých zaměstnancům. Rizika představují velké pohyby směnných kurzů, růst cen surovin, popularita nových modelů a ochotě spotřebitelů utrácet na klíčových trzích.