Dobré výsledky Letiště Praha a srovnání s vídeňskou (na burzách obchodovanou) konkurencí

26.09.2007 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dobrá zpráva pro privatizace chtivé členy české vlády. Letišti Praha se v první polovině roku 2007 dařilo. Pojďme společně nahlédnout do finančních výkazů této...

Dobrá zpráva pro privatizace chtivé členy české vlády. Letišti Praha se v první polovině roku 2007 dařilo. Pojďme společně nahlédnout do finančních výkazů této společnosti (resp. toho co firma poskytuje) a pololetní zprávy nejbližšího konkurenta Vienna International Airport.

Podobnosti je zde více než si dovedeme představit a stále platí, že Praha je zhruba o 10% výkonnější než Budapešť a Varšava a cca. nad 60% výkonu Vídeňského letiště.

 

Pražské letiště je silně ovlivněno výsledky společnosti ČSA, která se postará o 43% z celkového počtu odbavených cestujících. Ve Vídni tuto roli suplují Austrian Airlines, jejichž podíl sice klesá (z 56,8% na 54,3%), ale závislost obou subjektů je vyšší než ta pražská. Obě města vydatně podporují nízkonákladoví dopravci, jejich podíl v Praze stoupnul na 23,1% a nárůsty počtu přepravených cestující jsou dokonce téměř 30% (+29,1% y/y). V Rakousku to vypadá podobně, stejně jako v Praze si zde udělala základnu Delta Airlines, také je podporuje vstup Easy jet a zvýšení frekvencí letů SkyEurope. Podíl low cost dopravců je zde zatím nižší (16,8%), ale dramaticky roste (+38,3% y/y) a právě místní letiště bourá zaběhaný stereotyp, že nízkonákladový dopravce nebude nikdy létat na tradiční (a dražší) letiště.  

 

Nejdůležitější číslo – počet cestujících a jejich nárůst. Pražským terminálem prošlo 5,58 milionů cestujících za pololetí, ve Vídni to bylo 8,56 milionů pasažérů. Praha je na 65,2% rakouského kolegy, ale tím nejpodstatnější faktem je roční přírůstek, Praha +9,0%, Vídeň +8,9%. To sice znamená, že Ruzyně nestahuje náskok Schwechatu, ale na druhou stranu je to mnohem lepší číslo než se všeobecně očekávalo na obou stranách naší hranice. I predikce dalšího růstu počtu cestujících jsou optimistické, v Praze se mluví o překonání 12 milionů, v našich odhadech figuruje 12,5 milionů (+7,9% y/y), ve Vídni počítají s  8% růstem za celý rok (zvýšeno z 5%).  

 

Srovnání finanční výkonnosti už tak jednoduché není, i když jistá podoba je i zde. Tržby ve Vídni stouply o 6,5% y/y na 239,9 milionů euro, v Praze pak na 2,55 milardy Kč (7,7% y/y), tady už poměr 60% neplatí a dostáváme se pod 40%.  Náklady jsou téměř neporovnatelné – Praha investovala do terminálu Sever 2 a náklady meziročně vzrostly o 5,6% na 1,95 miliard korun, Vídeň se zaměřila na Skylink terminal (35 mio eur), Office park II (16,8 mio eur), nový třídič zavazadel (+10,0 mio eur)  a úpravu vlakové stanice (+3,6 mio eur). Do výsledků spadla také akvizice 25,2% v Flughafen Friedrichshafen GmbH za 7,7 mio eur.  Růst CAPEX v Rakousku tak dosáhl 15,4% y/y. Tomu odpovídá i ziskovost, Letiště Praha neoznamuje pololetní ukazatele EBIT,EBITDA atd. a tak je přeskakuji směrem k čistému zisku. V Praze činí  654,1 milionů korun, ve Vídni 43,85 miliónů eur (13,6% y/y). Zajímavostí je jistě i ukazatel naplněnosti všech letadel na vídeňském letišti (67,4%) a očekávaný počet pohybů po letišti (+4,5%).

 

Podobností je více než dost a je jen škoda, že Letiště Praha vydává své přesné informace jen jednou za rok ve své výroční zprávě. Častější srovnání by firmě jistě prospělo, strategičtí investoři se totiž již začínají pídit po informacích, stejně jako burziáni, kteří tento týden zažili další IPO zklamání s akciemi AAA. Letiště Praha stejně jako NWR pana Bakaly bude jistě mnohem zajímavějším „kouskem“ pro tyto investory.

 

 

 

 

 

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE