Minulý týden bylo oznámeno nové strategické spojení – České dráhy, tedy její oddělující se divize osobní přepravy spojí své obchodní síly s rakouskými nízkonákladovými aerolinkami Skyeurope a nabídnou klientům společně své služby.
Hlavní otázka je nasnadě – komu to prospěje?
Psát o problémech jednotlivých firem by vydalo na několik listů, ale vezměme v potaz jen ty nejdůležitější – ČD trápí zisk, který je schopna firma dosahovat jen díky dotacím ze státního rozpočtu a ještě se nestydí jej vykazovat. Totéž se dá vytknout SkyEurope - rostoucí tržby, vysoká obsazenost sedadel ale stále extrémně nízká ziskovost nepokrývající ani provozní náklady (na celoroční bázi). Druhou vstupní informací je nedávno ukončený kontrakt národních „šampionů“ Českých drah s ČSA. Tato spolupráce dle informací ČSA neplnila svou hlavní roli, tedy společné sdílení zákazníků - získání vyšších výnosů z jednotlivého zákazníka. Ostravské větve Pendolina využívalo průměrné množství dvou klientů ČSA za týden. Co se tedy změní v novém modelu, ve kterém ČSA nahradí SkyEurope?
Podle mého názoru téměř vše a minulá drážně-letecká státní spolupráce je s novým modelem téměř neporovnatelná. Díky službě ČD Sky se budou na vybraných nádražích prodávat i letenky SkyEurope s fixní cenou za podmínky současného zakoupení vlakové jízdenky ČD a zároveň 2 týdenního časového polštáře před odletem. Ceny se pohybují na přijatelných 1290Kč (bližší destinace, odlet za
Každopádně SkyEurope se dostane do širšího povědomí – České dráhy zastávají v celém modelu promo roli - podporují značku SkyEurope (sales materiály, nádražní haly atd.) a navíc prodávají letenky tohoto dravého dopravce. Výhod pro České dráhy dle mého názoru zase tolik není - společný balíček jedna cesta vlakem, druhá letadlem mi nepřijde jako varianta přinášející dodatečné tržby. Takže z pohledu ČD za akcí vidím zejména vlastní marketing (moderní pojetí dopravy, využití železničních uzlů i pro letecké pasažéry atd.) bez výrazného obchodního přínosu. Ze strany SkyEurope pak výrazné rozšíření prodejních míst a širší povědomí českých domácností o tomto leteckém přepravci. Tento svěží vítr zjevně přineslo nové vedení letecké společnosti, které se snad konečně zaměří na nabízený produkt a nejen na rostoucí počet linek a koncových míst. Prvotní forma spolupráce dle mého názoru přinese spíše nahodilé výsledky - důležitější budou možnosti rozšíření v budoucnosti. Tou největší je nepochybně vyšší vytíženost vídeňského letiště pro české občany, SkyEurope sice zrušila pravidelné lety do rakouské metropole, ale nerada by přišla o české zákazníky zvyklé létat z místního leteckého přístavu. Z Moravy je dostupnost Flughafen Wien díky obchvatu Bratislavy velice dobrá, z Prahy by cestující mohli využívat vlaky Pendolino, které jsou schopny spojit obě metropole za čtyři hodiny. Silnou stránkou vídeňského letiště jsou zejména lety do Asie, kterým se zase nedostává letišti v Praze. Nemluvě o ideální návaznosti spojů na trase Vídeň – Budapešť. Myslím, že se nám v tom středoevropském prostoru zase plno věcí globalizuje a vzájemně přibližuje, jezdit za obchodem i zábavou např. do Vídně či Bratislavy už opravdu není žádný problém. Teď jsem jen zvědav, zda nový generální ředitel ČD Žaluda přinese nějaké nové a neotřelé nápady ze své původní branže a zda se budou k jízdenkám na vlak prodávat i životní pojistky.