Další těžký direkt dostala americká ekonomika v podobě čísel z maloobchodního sektoru, pokud to půjde takhle dál, mohou si maloobchodníci prodloužit polední přestávku. Spotřebitelé totiž začínají šetřit a pořádně rozmýšlet za co dolar utratit, kde ušetřit, případně nejlépe investici odložit. Většina investorů oslnivý výsledek neočekávala, nicméně dynamika propadu maloobchodních tržeb je do jisté míry překvapila. Za měsíc únor se tržby propadly o 0,6 procenta po lednovém vzestupu o 0,4 procenta. Na druhou stranu je trh na podobná překvapení již velmi pečlivě připraven. Za poslední dva týdny totiž většina makroekonomických dat vycházela pod očekáváním odborné veřejnosti. Maloobchodní tržby se tak přidaly ke špatným zprávám z pracovního trhu(úbytek pracovních míst, více žádostí o podporu) a trhu nemovitostí(propad cen, pokračování pádu prodejů).
Zmrazení spotřebitelské „aktivity“ je pro ekonomiku vstupní bránou na území, kde vládne recese. Pro centrální banku je to velmi nepřátelský prostor z kterého se snaží urychleně vymanit, zda-li je to případ i té americké je ještě brzo soudit. Nicméně poslední ekonomická data tam neúprosně americkou ekonomiku směrují. Myslím, že už centrálním bankéřům moc kontrolek s jiným signálem, než tím červeným s názvem recese, nezbývá. V okamžiku, kdy se jim však rozsvítí celé pole, může být již pozdě. Pravda, centrální banka USA(Fed) za poslední více než půlrok se snaží poměrně radikálním způsobem tento stav odvrátit a nezaklepat tak na bránu, kterou si, nejen centrální bankéři, nepřejí spatřit, natož pak fyzicky si ji osahat. Špatná čísla z maloobchodního sektoru přicházejí v době, kdy američany stíhá jedna rána za druhou. Vedle nejistoty ohledně zaměstnání je totiž trápí neustálé zdražovaní energií a benzínu, k tomu se přidávají starosti s „drsnou dietou“ akciových investic. Za první čtvrtletí pravděpodobně poroste domácí spotřeba o 0,5 procenta, což by bylo nejpomalejší tempo vzrůstu od recese roku 1991. Uvidíme, jak si s tím vším poradí Fed, který zasedá příští úterý, kdy bude rozhodovat o razanci pohybu sazeb směrem dolů a měl by tak povzbudit spotřebitele k většímu apetitu.