Mají fondy fondů v portfoliích využití? Nejedná se pouze o drahé produkty, které investiční společnosti jen využívají k prodeji svých investičních nástrojů a jakou přidanou hodnotu vlastně fondy fondů investorům přinášejí? Nabízíme pod drobnohledem nabídku fondů fondů domácích investičních společností.
Hlavní myšlenka se ztrácí
Fondy fondů jsou specifickou skupinou, která se vyskytuje ve všech typech fondů (akciové, smíšené, dluhopisové). Portfolio fondu fondů je v základě tvořeno jinými fondy. Zpravidla se jedná o fondy téže investiční společnosti, případně o fondy z mateřské skupiny. Zde je právě základní kámen úrazu, který zcela “popírá“ hlavní myšlenku tohoto typu investičního nástroje. Fondy fondů mají za cíl vybrat do portfolia nejlepší produkty v podobě fondů. Pokud ovšem vybírají jen z omezené nabídky, v tomto případě nabídky vlastní skupiny případně širší mateřské skupiny, není zaručeno, respektive je jisté, že v portfoliu se nevyskytují ty nejlepší produkty. Žádná investiční společnost ani skupina totiž nemůže disponovat nejlepšími fondy ve všech kategoriích.
Myšlenka fondů fondů je zcela prostá. Mělo by se jednat o výběr nejkvalitnějších fondu. Stejně jako manažer akciového fondu se snaží vybrat do portfolia nejlepší akciové tituly v rámci schválené investiční strategie, portfolio manažer akciového fondu fondů by měl vybrat do portfolia nejlepší akciové fondy. Základními kritérii by měla být kvalita správy daného produktu, nadvýkonnost proti srovnávacími indexu a efektivní nákladovost. Tímto způsobem by mělo vzniknout portfolio nejkvalitnějších fondových produktů, které bude investorovi přinášet nejlepší možnou dosažitelnou výkonnost v rámci zvolené strategie.
Praxe je ale odlišná. Investiční společnosti se snaží pomocí fondů fondů (nutno říct že logicky) zvýšit objem majetku pod správou. Do portfolií tak vybírají fondy v rámci skupiny. Přitom odpadá hodnocení kvality vybíraných fondů, ale jde jen o správný výběr produktů v rámci požadované strategie. Fondy fondů tvoří určitou ucelenou nabídku odstupňovanou podle rizika investiční strategie. Často jsou fondy fondů označovány jako profilové fondy. Investiční společnosti v podobě fondů fondů nabízí investorům hotové balíčky vytvořené ze svých fondů. Investor si jen vybere podle rizika, které je ochoten přijmout. Přidaná hodnota těchto fondů fondů spočívá v tom, že investor si následně kupuje jen jeden produkt, který je již namíchán a nemusí se sám zabývat výběrem fondů. Problém tohoto přístupu ovšem spočívá v nákladovosti.
Nákladově jsou neefektivní
Fondy fondů jsou obecně označovány za nákladově neefektivní produkty, které nepřináší investorům adekvátní přidanou hodnotu. Hlavní příčina zvýšené nákladovosti produktů je v tom, že se zdvojují náklady za správu. Investor totiž platí manažerský poplatek dvakrát. Jednak v rámci fondu fondů, ale současně i v rámci fondů, které jsou v portfoliu. Některé investiční společnosti se sice snaží zdvojování manažerských poplatků v rámci vlastních prostředků, které jsou zainvestovány do fondů skupiny, eliminovat, ale i přesto se manažerský poplatek u fondu fondů zvyšuje. Zdvojené poplatky se logicky negativně promítají do výkonnosti. Navíc kromě zvýšené nákladovosti chybí i adekvátní přidaná hodnota, která by měla být dána nadvýkonností fondů v rámci konkurence, ale především v rámci indexu. Tím, že nejsou do fondu vybírány ty nejlepší možné produkty, výkonnost fondů fondů zpravidla pokulhává. Nákladový ukazatel fondu, kterým je syntetické TER (ukazatel celkových nákladů, který počítá náklady nejen na úrovni fondu fondů, ale i na úrovni jednotlivých fondů v portfoliu) přitom nelze srovnávat mezi jednotlivými fondy fondů. Důvodem je různě riziková strategie u jednotlivých fondů fondů, od nejvíce konzervativních až po dynamické. Čím dynamičtěji fond investuje, tzn. čím více akciových fondů drží v portfoliu, tím vyšší je syntetické TER. Pro investora má proto smysl srovnávat syntetické TER fondů fondů s celkovými náklady “klasických“ fondů v rámci stejné investiční strategie.
Zítra se v pokračování dnešního článku s názvem Fondy fondů: Za hodně peněz málo muziky II. podíváme na konkrétní nabídku fondů fondů domácích investičních společností.
Autor je analytikem odborného časopisu FOND SHOP.