...ponechala sazby beze změny na 8,50%. Maďarská centrální se rozhodla evidentně bránit maďarský forint, který za poslední 3 týdny oslabil o 17% a dnes dopoledne propadl až na 283 HUF/EUR, což téměř odpovídá historickému (285 HUF/EUR) z června 2006. Již včera centrální banka uvedla, že se bude snažit pomoci oslabujícímu forintu, protože oslabující měna může ohrozit inflační cíle centrální banky. Kroky v podobném rozsahu (zvyšování sazeb o 300 bps) maďarská centrální banka dělala naposledy v roce 2003, kdy také reagovala na oslabující forint. Maďarský forint a maďarské dluhopisy se poslední 3-4 týdny dostaly po výrazný prodejní tlak ze strany zahraničních investorů, kteří globálně likvidují riziková aktiva. Maďarská ekonomika je přitom považována za nejrizikovější v regionu kvůli dlouhodobě schodkovému rozpočtu (deficit 6-10% HDP posledních 6 let), vysoké závislosti na zahraničním financování (cca1/4všech úvěrů v ekonomice). Zamrzlé finanční na trhy na přelomu září a října odstartovaly téměř panické výprodeje maďarských aktiv. Výnosy 5-letých dluhopisů za poslední měsíc poskočily o více jak 400 bazických bodů a po 9 letech překonaly hranici 13%. Forint se přiblížil historickému maximu. Index budapešťské burzy ztratil více jak 40%, což je více než region (Praha –30% m/m, Varšava –28%). Minulý týden o pomoc Maďarsko vyjednávalo s IMF. Současně ECB poskytla maďarské centrální bance úvěrovou linku (swap 5,0 mld. EUR), aby mohla stabilizovat devizové trhy. Vláda přijala řadu kroků, aby uklidnila dluhopisové trhy včetně škrtů výdajů v rozpočtu pro příští rok. Tržní reakci považujeme za přehnanou vzhledem k výši zahraničního dluhu a jeho struktuře, objemu devizových rezerv a stavu ekonomiky. Na druhou stranu, jedním z impulzů pro finančí trhy přitom byla i vyhrocená situace Islandu. Nicméně zatím by bylo předčasné očekávat, že dnešní radikální zvýšení úrokových sazeb může situaci stabilizovat a nelze vyloučit další prudké pohyby. Po rozhodnutí centrální banky forint posílil o 2,4% na 276 HUF/EUR.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
