Ranní přehled: 03/09/09; ČEZ, CME, politika

03.09.2009 | , Atlantik FT
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Index PX: 1 120 bodů (-4,0% d/d), objem: 2 586 mil. Kč Komentář trhu: Index PX ztratil 4 % a pražská burza si včera připsala...

...největší pokles za poslední tři měsíce, pokles šel napříč celým trhem. Největší ztráty zaznamenaly akcie Orco Properties a NWR. Zatímco pokles akcií společnosti Orco o 8,5 % je způsoben hlavně přepokládanou emisí nových akcií, tak u NWR propad o 8,6 % je reakcí na vývoj světových trhů a ceny ropy, která klesla na 67 dolarů za barel. Prudký propad o 6,4 % mají také za sebou akcie Erste Bank, které prodejní objednávky srazily až na hranici 700 korun. Komerční banka ztratila nejvíce až v závěrečné aukci, kde její závěrečná cena klesla na 3201 koruny. Investoři vybírají zisky, současný pokles považujeme za korekci, na jejímž konci začátkem příštího týdne by mohly být zajímavé nákupní příležitosti. ČEZ: Neutrální (Analytik: Petr Novák) Poptávka po elektřině v ČR za červenec poklesla meziročně o 6,8 %. Důvodem propadu je pokračující slabost průmyslové výroby, která za červenec propadla o 18,4 % r/r. Slabá poptávka po elektřině (celkově ve střední Evropě) se odráží samozřejmě i v cenách elektřiny, když je baseload stále pod 50 EUR/MWh (aktuálně na 46,7 EUR/MWh). Celkově poklesla poptávka po elektřině za prvních sedm měsíců tohoto roku o 6,9 %. V našem oceňovacím modelu počítáme za rok 2009 se 7% poklesem poptávky po elektřině v ČR, který se projeví ve snížených prodejích ČEZu (zejména v distribučním segmentu). CME: Negativní (Analytik: Patrick Vyroubal) Podle mediální agentury OMD objem čistých reklamních výdajů v TV letos v ČR poklesne o 27 % na 8,4 mld. Kč a v příštím roce o dalších 13 % na 7,3 mld. Kč (oživení se čeká v roce 2011). V případě CME čekáme pokles tržeb v ČR o necelých 20 % v roce 2009 (při navýšení tržního podílu) a mírný nárůst v roce 2010 (postupné zotavení). Pokud by výdaje na reklamu klesaly i v roce 2010, pak by to dále nepříznivě ovlivnilo hospodaření CME. Dle OMD je pokles reklamních výdajů způsobený zejména snížením marketingových rozpočtů velkých mezinárodních firem, které tvoří většinu výdajů na trhu. Tyto společnosti omezily reklamní výdaje v reakci na krizi na svých hlavních trzích (rozvinuté země), i když v ČR není krize zatím tak patrná (z hlediska jejich tržeb). Aby reklamní trh v ČR mohl začít opět růst, tak je potřeba, aby se k růstu vrátily i trhy v rozvinutých zemích. Politika Na středečním setkání se všichni hlavní ústavní představitelé – prezident, premiér, předsedové obou komor Parlamentu – a předsedové parlamentních stran v reakci na předchozí rozhodnutí Ústavního soudu shodli na tom, že předčasné volby by se měly konat v původním termínu (9-10. října) anebo co nejdříve. Právní experti státu a vlády následně dospěly k postupu, který umožňuje vypsání předčasných voleb nejdříve na začátku listopadu (pravděpodobně 6-7. listopadu). Všechny strany kromě ČSSD s tímto řešením souhlasí, ČSSD jako jediná trvá na říjnovém termínu. Vedle toho Ústavní soud oznámil, že 10. září se na veřejném zasedání začne zabývat zákonem o zkrácení volebního období, který původně vedl k předčasným volbám a který byl napaden. Situace zůstává stále velmi složitá a další vývoj je nadále těžko odhadnutelný.

Autor článku

Atlantik FT  

Články ze sekce: INVESTICE