Uplynulý týden se dá na trzích považovat za skutečný začátek nového čtvrtletí, resp. pololetí, i když aktivita byla velmi nízká díky americkému Dni nezávislosti a s tím spojeným čerpáním dovolených. V pondělí byla ještě nálada investorů na bodu mrazu v přesvědčení, že nás čeká druhé dno hospodářského poklesu, navíc objemy obchodů v Evropě byly téměř poloviční oproti průměru. Do toho se trhem šířily pochyby o výsledcích zátěžových testů evropských bank. Akcie starého kontinentu si tak sáhly na své téměř 6-týdenní minimum. Ale postupně se začaly objevovat názory některých analytiků, že trh je přeprodán a negativní zprávy, včetně možného zpomalení čínského růstu, jsou již v cenách započítány.
V úterý se spolu s otevřením amerického trhu nálada investorů změnila. Vše začalo prohlášením australské centrální banky o solidním předpokládaném růstu v asijsko-pacifickém regionu. K tomu se přidaly další dva důvody – nové informace objevující se ve spojení s evropskými bankovními zátěžovými testy a narůstající optimismus ohledně výsledkové sezóny, která startuje příští týden. V prvním případě se objevují náznaky, že evropské banky jsou v dostatečně dobrém stavu na to, aby ustály nejistoty na trhu, což podpořil svým prohlášením člen bankovní rady ECB Noyer, podle kterého je nepravděpodobné, že by francouzské banky mohly mít problémy. Například akcie Société Générale zareagovaly v úterý skokem o 6,3% a ve středu o dalších 7%, a podobný vývoj zaznamenaly bankovní tituly na obou stranách Atlantiku.
Defenzivní tituly zaostávaly
O rostoucí chuti k nákupu rizikových aktiv svědčí to, že mezi nejrůstovějšími akciemi byly kromě bank cyklické akcie, tedy komoditní, průmyslové, automobilky apod., zatímco růsty defenzivních titulů většinou zaostávaly za trhem. Největší růst zaznamenaly americké akciové indexy ve středu, kdy si jednorázově připsaly více než 3%. Důvodem bylo prohlášení bostonské banky State Street, druhého největšího depozitáře na světě, že zisk za druhé čtvrtletí bude nad očekávání analytiků. Už předtím panovala vysoká očekávání a taková zpráva je jen podpořila. Důvodem k optimismu je i nízká základna, vůči které se očekávaný růst korporátních zisků (u indexu S&P500 se jedná o průměrných 27%), protože 2.čtvrtletí loňského roku bylo z tohoto pohledu opravdu špatné.
Pozitivní makrodata
V průběhu týdne se navíc začala objevovat i pozitivní makrodata. Čtvrteční americká data o zaměstnanosti ukázala, že počet nových žádostí o podporu v nezaměstnanosti byl nižší než předpoklad a také klesl počet stávajících vyplácených podpor. Americké maloobchodní řetězce vykázaly většinou červnový růst tržeb a jak známo, je tento sektor pro americké hospodářství nejdůležitější. I Německo jako největší ekonomika eurozóny ukázalo vlídnější tvář, když vykázalo překvapivý růst červnového zahraničního obchodu a průmyslové výroby. To ostatně naznačil i solidní růst českého exportu.
Do toho vydal zprávu MMF, ve které předpovídá vyšší růst světové ekonomiky, ale s určitým rizikem v Evropě. Investoři se dostali do takové nálady, že když šéf ECB Trichet ve svém čtvrtečním projevu zmínil předpoklad pouze pozvolného růstu ekonomiky eurozóny, byla tato informace vyhodnocena pozitivně, protože nevyjádřil žádné obvyklé obavy a ubezpečil, že ECB bude nadále zajišťovat likviditu. Je ale otázka, jak dlouho tento optimismus vydrží. Leccos může napovědět příští týden, kdy startuje série korporátních výsledků za 2.čtvrtletí, a samozřejmě výsledky zátěžových testů evropských bank, jejichž zveřejnění je plánované na 23.července.
Autorka je analytikem Commerzbank



Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc
Na český trh vstoupil další elektromobil, který má ambice nahradit Golf nebo Octavii. EV4 ujede přes 600 km a stojí pod milion
V Evropě se objevil návrh na to, jak od elektromobilistů vybrat peníze, když neplatí daně z paliva. Zdanit se má soukromé nabíjení i ujeté kilometry
Test Citroen C3 Aircross: Na velikosti záleží
