...hospodářské oživení negativně. Tomu odpovídá průzkum hodnocení budoucí i současnou situace. Spotřebitelská důvěra nepřímo odráží budoucí trend spotřebitelských útrat, které se na růstu ekonomiky podílí ze dvou třetin.
Ukazatel spotřebitelské důvěry se v září propadl z revidované hodnoty 53,2 bodů na 48,5 bodů. Byla to nejnižší hladina od letošního února (46,4 bodů). Před měsícem zaznamenal růst o 2,3 bodů. Květnový spotřebitelský sentiment byl přitom ve Spojených Státech nejvyšší za poslední dva roky.
Zářijový výsledek průzkumu tak zaostal za očekáváním. Většinový konsenzus předpokládal snížení na 52,0 bodů. Hodnota 100 odráží hladinu roku 1985. Indikátor současné situace klesl z hladiny 24,9 na 23,1 bodů. Letos v únoru sklouzl na 19,4 bodů a atakoval minima z února 1983. Ukazatel očekávání se propadl z revidované hodnoty 72,0 bodů na 65,4 bodů.
Oživení pracovního trhu bude pro hodnocení spotřebitelské důvěry USA klíčové. Počet respondentů, kteří hodnotili současné podnikatelské prostředí, jako dobré klesl z 8,4% na 8,1%. Opačný postoj zastávalo 46,1%, oproti 42,3% v srpnu. Hodnocení trhu práce bylo méně příznivé. Počet dotazovaných Američanů, kteří vidí v současnosti dobré uplatnění na pracovním trhu, klesl o 0,2% na 3,8%, špatnou situaci vnímalo 46,1%. Spotřebitelé jsou výrazně pesimističtější ohledně budoucího výhledu. Počet dotazovaných, kteří očekávají méně pracovních příležitostí, v září vyskočil z 19,6% na 22,7%.