Na investičním summitu Money Expo Praha 2011 vystoupí 22 řečníků, z českých osobností to bude například Vladimír Železný a Ludvík Turek; hlavní hvězdou je však bezesporu Larry Williams.
Money Expo Praha 2011 se koná 18. a 19. června v Top Hotelu Praha. Larry Williams povede tříhodinovou přednášku, kde představí své originální obchodní metody, kterými zbohatnul. Celý víkend bude zakončen slavnostním vyhlášením soutěže Brokera Roku a předáním finančního daru nadaci Terezy Maxové.
Studie v předešlých textech (spolu s pár dalšími) hovoří pro fundamentální přístup k trhu. Nicméně mnoho technických investorů a obchodníků (jako autor, který sledoval trhy od roku 1962 a živil se technickou analýzou od roku 1966) se bude snažit oba přístupy spojit.
Je vrchol a dno predikovatelné?
Velké množství technicky zaměřených obchodníků tvrdí, že dokážou u většiny trhů předpovědět vrcholy a dna, ale jen někteří (pokud vůbec nějací) to dokážou dělat soustavně. Fundamentálně zaměření obchodníci zase tvrdí, že něco takového není možné. Každopádně existují obchodníci, kteří je častěji odhadnou dobře než špatně.
Skutečnost bude asi taková, že je zřejmě možné určit vrchol a dno a že je lehčí udělat to v jedno až dvoudenním horizontu než v tří až pětiletém a to jednoduše proto, že za pět let se změní milion neznámých, kdežto za dva dny jen pár.
Sezónnost odhadů
Když se na to podíváme zeširoka, jeden z nejspolehlivějších způsobů načasování těchto predikcí je podle sezónnosti. To určitě není žádné překvapení. Edgar Smith byl asi první, kdo tento fenomén zaznamenal ve svých skvělých pracích už v roce 1938. V polovině 60. let napsal Art Merrill o tendenci akcií začít růst od října, kdy jsou na minimu, do května až června, kdy jsou na vrcholu. Yale Hirsch ve svém Almanachu akciového obchodníka (vždy přecpaného dobrotami) ukázal tuto samou tendenci na datech od roku 1967.
Tito lidé dokázali, že ačkoli na trhu neplatí nic věčně, můžeme se spolehnout, že akcie začnou růst někdy okolo října.
Data z desítek let podporují tvrzení, že existuje tendence akcií růst v období od října do května. Tato silná tendence může být vzata v úvahu při plánování obchodů za účelem zvýšení výnosu a snížení rizika.
Testy na změření hodnoty jsou založeny na nákupu v posledním týdnu října a prodeji 1. obchodní den v květnu. Existují jiné, účinnější strategie, ale všechny dokazují to samé: dostanete za své peníze více muziky v období od října do května než v jiné části roku.
To ilustruje obrázek níže, který ukazuje sezónní tendence S&P 500 indexu amerických akcií od roku 1987 do 2002. Historie se sice neopakuje pokaždé, ale i přesto se jedná o neocenitelnou mapu pro investory a obchodníky. Vzhledem k tomu, že se o této říjnové tendenci ví už od roku 1938, tak se 70letá zkušenost zdá být spolehlivá.
Obrázek: Sezonní tendence
Data z desítek let podporují tvrzení, že existuje tendence akcií růst v období od října do května. Tato silná tendence může být vzata v úvahu při plánování obchodů za účelem zvýšení výnosu a snížení rizika.
Časovat vstupy a výstupy podle sezónnosti nejenom zvýší výnosy, ale zároveň omezí riziko. Pokud byste jen kupovali 5 akcií DJIA s nejvyšším poměrem výnosu a cash flow na konci října a prodali je o půl roku později, váš průměrný výnos by byl 18,7%. Zbytek času můžete mít v ruce hotovost a uložit ji na 2% výnos a mít tak v průměru 20,7% ročně.
Nejenom, že byste měli vysokou návratnost, ale zároveň byste se vyhnuli pádům na burze z let 1966, 1969, 1970, 1973, 1974, 1977, 1981, 1987, 1990, 1998, 1999, 2000 a 2001. Vaše plavba na moři vysokých financí bude tak hladká, jak jen může být.
Příští týden si ukážeme další vylepšení této strategie.