Radim Dohnal, Saxo Bank
IPO Facebooku je bezesporu jedna z nejdůležitějších událostí kapitálového trhu tohoto roku. V čem nejspíše předčila očekávání, byl objem obchodů. Obrovský zájem zobchodovat (ne nutně nakoupit) vedl k obrovskému objemu obchodů. První den ovšem přinesl také mnoho zklamání.
Úspěch s sebou bohužel přinesl nečekanou komplikaci, kdy systémy mnoha brokerů nebyly na takto obrovský zájem připraveny (jeden velký americký akciový obchodník evidoval před začátkem obchodování 60 tisíc pokynů jen na FB) a start obchodování byl několikrát a o několik minut odložen. I toto ukazuje na určitou zranitelnost obchodních systémů dnešní doby a lze předpokládat, že mnozí brokeři se následně mohou stát terčem hackerů.
Spíše zklamání přinesl cenový vývoj, kdy hned na úvod akcie otevřela výrazně nad upisovací cenou 38 USD/akcie, pár minut poté následoval pád až na upisovací cenu, kde na konci obchodování také skončila. Zde srovnání s jinými společnostmi z podobného sektoru vyznívá negativně. LinkedIn, Groupon a Pandora Media první den obchodování zaznamenaly výrazné zisky. Ironií osudu v pátek všechny tři akcie silně oslabovali. A Zinga a Groupon nejsou příliš vzdáleni historickým minimům. V případě FB je třeba pamatovat také na faktor zapojení velkých investičních bank v čele s MS. Představme si vývoj prvního, pokud by nebyl zapojen a zainteresován velký hráč.
Další zklamání přinesl již IPO, kdy celých 57% akcií nabízených k prodeji byly prodeje zakladatelů a původních investorů. V případě historicky úspěšné firmy Google šlo o pouze 28%, v případě IPO v době bublinu let 1999-2000 se neprodávaly žádné akcie. IPO Yahoo v roce 1996 bylo také čisté IPO. IPO Facebooku (Initial Public Offering) by se mělo spíše nazývat SPO (Secondary Public Offering). Je zřejmé, že zakladatelé FB se poučili z chyb svých předchůdců a prodávají hned na začátku, aby měli jisté prostředky alespoň na zaplacení daní z kapitálových zisků. Investorům to ovšem pokládá otázku, na kolik tomuto projektu a za tuto cenu věří.