Úspěch hospodaření této firmy stojí a padá s ekonomickou situací v regionu střední a východní Evropy, která není nijak růžová. Nicméně na růžovo ji namaloval CEO společnosti při konferenčním hovoru při výsledcích za 2Q. Tehdy Adrian Sarbu říkal, že očekává obrat hospodaření k růstu ve 2. polovině letošního roku. Nové informace ale hovoří úplně jinou řečí, resp. jinými čísly. Původní odhad hlavního provozního ukazatele zisku před odpisy a úroky v intervalu 150 – 160 mil. USD nyní vedení zredukovalo na 130 – 140 mil. USD, což je 13% pokles.
Pokles reklamního trhu stále pokračuje
Další špatnou zprávou je vývoj reklamního trhu v probíhajícím čtvrtletí. Ten pravděpodobně poklesne stejně jako ve 3Q asi o 7 %, což se negativně projeví i ve výsledcích CETV. Pokles se nevyhýbá žádnému trhu, nicméně největší byl ve 3Q zaznamenán v České republice. Tržby z českého trhu klesly meziročně v dolarovém vyjádření o 22,3%, a to je velký problém, zejména když TV Nova tvoří 31 % tržeb celé firmy. Management vysvětluje poklesy na všech trzích rostoucí konkurencí, která podsekává ceny za účelem navýšení tržního podílu. Na to nechce CETV přistoupit, proto pracuje na novém modelu pro prodej reklamy.
Firma „pálí“ hotovost
Horší než očekávané výsledky působí velmi negativně na peněžní situaci firmy. Pro letošní rok firma snížila odhad volného peněžního toku na -70 až -90 mil. USD. Ač se managementu podařilo výrazně vylepšit (=prodloužit) dluhovou pozici, i tak ale nemají vyhráno. Firma sice odhaduje výši peněžních prostředků na konci roku ve výši 130 mil. USD, letošním tempem by ale za dva roky neměla z čeho brát. Proto management naznačil určité kroky, ke kterým by mohl přistoupit. Zejména je třeba zmínit možný prodej nově emitovaných akcií. O tomto kroku už údajně diskutují s největším akcionářem – společností Time Warner. Ač je obvykle ředění akcií negativní pro cenu akcie, v tomto případě by naopak mohli investoři přivítat, že CETV nedojde hotovost.
Prodají některý trh?
Další možností, kterou Adrian Sarbu zmínil, je prodej majetku. Bez dalšího upřesnění je obtížné spekulovat, jakého trhu by se to mělo týkat. Téměř s jistotou lze ale říci, že by se to netýkalo TV Nova, což je nejdůležitější trh pro CETV.
Zajímavá dlouhodobá investice
Přes tyto všechny problémy mi připadá akcie CETV jako zajímavá dlouhodobá investice. Jakmile se oživí poptávka, reklamní příjmy se zvednou a s tím i nyní velmi stlačená cena akcie. V případě hlubších problémů (likviditních, dluhových, slabá ekonomika) stojí v pozadí velmi silný pomocník: Time Warner, nyní 49,9% akcionář a v příštím roce s největší pravděpodobnostní majoritní akcionář. Z jakého důvodu by měl nechat svou investici padnout?
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus.