Její příčiny jsou také víceméně známé a všechny dotčené subjekty se dušují, že k obdobné situaci již nemůže nikdy dojít. V jaké kondici se ale nachází nemovitostní trh USA v současnosti? Jak už nadpis napovídá, nejde o žádné drama. Ba právě naopak. V posledních měsících přichází poměrně povzbudivá makrodata naznačující, že z nejhoršího jsou nemovitosti venku.
V době největšího stavebního boomu, tedy v roce 2005 až začátkem roku 2006, byla v USA každý měsíc zahájena výstavba více než 2 mil. nových rodinných domů (ukazatel je reportován na anualizované bázi a očištěn o sezónní vlivy). K tomu ostře kontrastuje pouhých 478 tis. nových domů, které se začaly stavit po splasknutí nemovitostní bubliny. Jednalo se o nejnižší údaj v novodobé historii USA. Ze současné perspektivy to vypadá, že právě v roce 2009 dosáhl počet nově stavěných domů svého dna. Nicméně celé roky 2010 a 2011 byly co do stavební aktivity stále ještě nepřesvědčivé a viditelný zlom nastal až v druhé polovině roku 2012.
      
 
Zdroj: Bloomberg, Cyrrus
Obdobně sledovaným makrodatem, které také vypovídá o stavu nemovitostního trhu Spojených států, je počet domů, které byly prodány. Jedná se o ukazatel, který sleduje pružnost tohoto trhu, který prakticky zamrzl při eskalaci problémů spojených s hypoteční krizí. Namísto předkrizových 6-7 mil. prodaných domů (ukazatel je rovněž reportován na anualizované bázi a očištěn o sezónní vlivy) za měsíc bylo v roce 2008 a 2009 měsíčně prodáno jen 4 mil. domů.
V současnosti přináší oba tyto ukazatele určitou naději na zlepšení stavu nemovitostního trhu USA
Počet prodaných domů opět přesáhl úroveň 5 mil. a stavební aktivita se také zvýšila, a to na 861 tis. nově budovaných domů. Nemovitostnímu trhu bude jeho obnova trvat ještě dlouhou dobu a možná, že již nikdy nedosáhne takovéhoto rozmachu jako před hypoteční a nemovitostní krizí, nicméně už nyní je podporou pro růst ekonomiky Spojených států a opětovnou tvorbu pracovních míst.
Jiří Šimara, Analytik CYRRUS, a.s.



				
								
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					