Google drtí konkurenci

31.01.2013 | , Finance.cz
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Reakce ceny akcií americké technologické firmy Google na kvartální výsledky bývají obvykle velmi divoké. Výsledky za poslední čtvrtletí minulého roku nebyly výjimkou, když investoři postrčili titul o 5 % výše ihned po oznámení výsledků. Ty překvapily zejména na úrovni tržeb, ale také zisk byl lepší než očekávání. Kvartální tržby předčily odhady o 16 %, a to není zanedbatelné.

Důvodem tak dobrých výsledků je růst počtu kliknutí na Google reklamu o 24 % mezikvartálně. Ve 3Q byl tento růst dokonce 33 %. To znamená, že i přes klesající cenu za jedno kliknutí je Google schopen generovat vyšší zisky. A to byla právě obava investorů. Ti měli strach, že klesající cena za kliknutí nebude kompenzována dostatečným počtem, což se ovšem ukázalo jako mylné.

Mobilní reklama je levnější

Pokud bude chtít Google dále růst, musí se ale dlouhodobě vypořádat s klesající jednotkovou cenou. Tento jev je způsoben přechodem zákazníků na mobilní přístroje, které mají menší a hůře ovladatelný displej, což činí mobilní reklamu levnější než ta na stolních počítačích či noteboocích. A rozdíl to je vskutku významný: mobilní reklama je v průměru o 55 % levnější než počítačová. Vzhledem k tomu, že v budoucnu lze očekávat další růst uživatelů mobilního internetu nebo internetu na tabletech, Google bude muset hledat další cesty, jak nalákat uživatele na konzumaci většího objemu reklamy. To ovšem, zdá se, investoři momentálně neřeší a užívají si dominanci této firmy.

Internetová reklama má potenciál růstu

Dominance je to vskutku excelentní. Jejich operační systém pro mobilní zařízení Android dosáhl ve 4Q tržního podílu 72 %. Podíl tržeb Google z globální internetové reklamy dosáhl 67 % a je následovaný Microsoftem se 17 % a Yahoo! (12 %). Navíc internetová reklama má dle firmy Gartner jako jediná z ostatních reklamních oblastí pro rok 2013 růstový potenciál. To hraje Googlu do karet.

Hrozbou může být Facebook

Nicméně pro zachování objektivnosti je třeba zmínit i jedno riziko. Tím je firma Facebook. Ta se mermomocí snaží prosadit na trhu a vzhledem k jejich uživatelské základně mohou (pokud vyvinou dobrý produkt) konkurovat Googlu. První vlaštovka se již objevila – Facebook oznámil spuštění vyhledávače. Investoři se v první moment zalekli a začali Google vyprodávat. Posléze se ukázalo, že vyhledávač bude fungovat jen v rámci sítě Facebook a investoři se uklidnili. To ovšem neznamená, že do budoucna se nemůže objevit něco podobného. V příštích měsících bych si na to ale nevsadil, Google bude dominovat dál.

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus.

Autor článku

Tomáš Menčík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INVESTICE