McDonald's vs KFC
Společnost McDonald's Corporation (MCD), podnikající oblasti v rychlého občerstvení, není třeba blíže představovat. V průběhu celého loňského roku se MCD držel v záporném teritoriu a dech začal nabírat až koncem roku. Naopak u společnosti Yum! Brands, Inc. (YUM), provozující mimo jiné značky KFC a Pizza Hut, měli investoři příležitost dvakrát během roku realizovat téměř 25% zisk. YUM od ledna do prosince 2012 zhodnotil přes 9 %, MCD zakončil s více než 9% poklesu. Obě společnosti dále vyplácely každé čtvrtletí dividendu.
Čtěte také: Pět důvodů proč akcie nadále porostou.
Pepsi vs Cola
Dva dlouholetí rivalové PepsiCo, Inc. (PEP) a The Coca-Cola Company (KO) uzavřely konec roku 2012 shodně s 5% zhodnocením. Během roku se však jevily lepší investicí akcie Coca-Coly, které dosáhly ročního maxima na 16 %. Pepsi se nepodařil začátek roku, kdy akcie propadly až na mínus 6 %, což mohlo některé konzervativní investory odradit od jejich dalšího držení nebo úvah o nákupu. Oba dividendové tituly zakončily kladně.
Visa vs Mastercard a American Express
Akcie těchto společností nepatří do bankovního, cyklického sektoru, ale stejně jako již výše zmiňované do skupiny společností z necyklického odvětví. Ziskem těchto karetních asociací se odvíjí od toho, jak moc lidé platí kartou. Obchod, v němž platíte, totiž odvádí určité procento bance a karetní asociaci. Maržím a karetnímu businessu se blíže věnuje článek Proč banky chtějí, abyste platili kartou? Všechny tři společnosti po celý rok rostly a pohybovaly se v kladných hodnotách. Z naší „trojky“ se nejlépe dařilo akciím Visa (V) + 56 %, těsně za ní se umístila Mastercard (MA) + 39 % a American Express zhodnotila za rok 2012 o více než 27 procent.
Zajímavost: Akcie Mastercard, koupená těsně před začátkem krize v roce 2008, zhodnotila k lednu 2013 o 129 procent. Kdo v roce 2006 využil tzv. IPO, tedy uvedení akcií na trh a akcii dodnes vlastní, raduje se z astronomického zisku 1054 %.
Yahoo! vs Google
Obě společnosti, které nám denně díky svým vyhledávačům usnadňují orientaci v internetovém světě, zhodnotily rozdílně. Yahoo! Inc. (YHOO) o 22 % a Google (GOOG) pak o 14 %. Společnosti několikrát v průběhu roku minimalizovaly vzájemné rozdíly ve výnosech, aby je později opět vytvořily. Mezi oběma tituly se konec roku se nesl ve znamení 8% rozdílu.
Grafy a korelace byly vytvořeny na google.com/finance
Z grafů za posledních 12 měsíců vyplývá, že pečlivým výběrem akcií do svého portfolia, můžete výrazně ovlivnit jeho výkonnost. Článkem Sestavujeme defenzivní portfolio se můžete nechat inspirovat dalšími společnostmi, jejichž akcie jsou vyhledávány v neklidných dobách.
Autor je licencovaný burzovní makléř a pracuje ve společnosti Bossa.
Společnost BOSSA je stabilním obchodníkem s cennými papíry, který se v evropském hospodářském prostoru pohybuje již 17 let. Za dobu své existence se dočkala mnohých ocenění. Např. časopisem Forbes byla několikrát označena za brokera roku a to zejména na svém domácím - polském trhu. Od roku 2012 vstupuje také na trh český, kde může své klienty oslovit obchodní platformou Metatrader 4 pro PC i mobilní zařízení, kamennou pobočkou v centru Prahy, technickou podporou i zpravodajstvím v českém jazyce, stejně tak strukturovaným systémem bezplatného vzdělávání, které zajišťuje tým zkušených odborníků i mnohaletých traderů. V České republice se společnost BOSSA prozatím specializuje zejména na Forex a další derivátové OTC trhy. Na rozdíl od četných konkurentů za společností stojí silná mateřská banka: Bank Ochrony Środowiska Spółka Akcyjna (Banka Ochrany Životního Prostředí) proto se BOSSAFX bude podílet také na vytváření smysluplných ekologických projektů v České republice.