Připomeňme, že jeho součástí měla být bezprecedentní srážková daň z vkladů. Kyperští politici s věřiteli z eurozóny tak rozehráli partičku pokeru, přičemž obě strany se tváří, že ví, že druhá strana blufuje – neboli předstírá, že partii nedohraje až do hořkého konce.
A ten může být velmi trpký, zvláště pak pro Kypr. Již teď je jasné, že až nelikvidní kyperské banky po bankovních prázdninách otevřou, budou čelit runu vyděšených střádalů. A dnes je přitom již zcela irelevantní, zdali bankovní prázdniny naplánované původně do dneška, budou prodlouženy či nikoliv. Panika přijde a teď jde o to, kdo bude kyperskému bankovnímu sektoru krýt záda. Pokud si Kypr myslí, že to může být Rusko a jeho půjčky, pak se nepochybně plete.
Rusové sice mají na Kypru své strategické zájmy, avšak rozhodně se nebudou chtít sami pustit do finančního dobrodružství, kdy budou sanovat celý bankovní sektor na Kypru. Nechce-li tedy Kypr čelit bankovnímu rozvratu a tlaku na opuštění eura, musí se s věřiteli v eurozóně domluvit na kompromisu, který by mu umožnil trvalý přístup k likviditě ECB.
Ústupky se dají v následujících hodinách čekat z obou stran, avšak je jasné, že vyjednávací pozice Kypru není dobrá. Je to dáno mimo jiné i proto, že Kypr s ohledem na svoji velikost (představuje 0,2 % HDP eurozóny) a relativní expozici vůči finančnímu systému eurozóny nepředstavuje v očích politiků tak nebezpečnou entitu. To nakonec vysvětluje i relativně klidné chování trhů, když nákaza spojená Kyprem je prozatím velmi utlumená. To se pochopitelně může změnit – vše bude záležet na tom, nakolik se mezi Kyprem a věřiteli z EMU bude hrát kooperativní hra.
Autor komentáře je analytikem ČSOB



Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
