Zhoršení podmínek si můžeme ilustrovat na několika málo číslech. Za první kvartál letošního roku se počet nově registrovaných vozů dle údajů ACEA meziročně snížil v rámci EU27 o 9,8 %, přičemž za celý loňský rok klesl trh meziročně o 8,2 %. Letos tedy vidíme zrychlení propadů, a to v situaci, kdy se očekávala spíše stagnace či jen mírný pokles. Na začátku roku většina automobilek stavěla své predikce na 3-5 % meziročnímu poklesu trhu, ale již nyní se ukazuje, že při dobrém průběhu druhého pololetí letošního roku, můžeme reálně očekávat pokles evropského trhu o zhruba 8 %.
Pokud opravdu dojde k silnějšímu poklesu, než očekávají výrobci, bude muset dojít k revizi jejich letošních cílů. K tomuto kroku již přistoupil Daimler, který upustil od svého záměru dosáhnout stejného provozního zisku jako v loňském roce. Nicméně stále předpokládá růst prodejů během druhého pololetí letošního roku. Dalším „na ráně“ byl Volkswagen, který v tomto týdnu také reportoval své výsledky, avšak oproti Daimleru si prozatím stojí za svým cílem.
Co se tak zásadně změnilo a proč jsou poklesy tak silné, že se automobilky a jejich investoři musí obávat o udržení letošních cílů? Na vině je silný a nikým nepředvídaný pokles německého trhu. Ještě v loňském roce tento trh dokázal být i přes všechny evropské obtíže stabilní. Platilo to zejména o prvním pololetí. V Německu se prodá každé čtvrté evropské auto, a tak je pokles na tomto trhu silně znatelný i na celoevropských statistikách.
O tom, že bude letošní rok „Rokem pravdy“ pro evropské automobilky, mluvil Winterkorn při čtvrtečním pořádání valné hromady. Do bot teče hlavně Peugeotu či již zmíněnému FIATu a právě letošní rok může rozhodnout v jaké formě a jestli vůbec tyto automobilky přežijí. Záchranou Peugeotu může být jen francouzská vláda a FIAT zase může spasit jeho spojenectví s Chryslerem.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
