Zhoršení podmínek si můžeme ilustrovat na několika málo číslech. Za první kvartál letošního roku se počet nově registrovaných vozů dle údajů ACEA meziročně snížil v rámci EU27 o 9,8 %, přičemž za celý loňský rok klesl trh meziročně o 8,2 %. Letos tedy vidíme zrychlení propadů, a to v situaci, kdy se očekávala spíše stagnace či jen mírný pokles. Na začátku roku většina automobilek stavěla své predikce na 3-5 % meziročnímu poklesu trhu, ale již nyní se ukazuje, že při dobrém průběhu druhého pololetí letošního roku, můžeme reálně očekávat pokles evropského trhu o zhruba 8 %.
Pokud opravdu dojde k silnějšímu poklesu, než očekávají výrobci, bude muset dojít k revizi jejich letošních cílů. K tomuto kroku již přistoupil Daimler, který upustil od svého záměru dosáhnout stejného provozního zisku jako v loňském roce. Nicméně stále předpokládá růst prodejů během druhého pololetí letošního roku. Dalším „na ráně“ byl Volkswagen, který v tomto týdnu také reportoval své výsledky, avšak oproti Daimleru si prozatím stojí za svým cílem.
Co se tak zásadně změnilo a proč jsou poklesy tak silné, že se automobilky a jejich investoři musí obávat o udržení letošních cílů? Na vině je silný a nikým nepředvídaný pokles německého trhu. Ještě v loňském roce tento trh dokázal být i přes všechny evropské obtíže stabilní. Platilo to zejména o prvním pololetí. V Německu se prodá každé čtvrté evropské auto, a tak je pokles na tomto trhu silně znatelný i na celoevropských statistikách.
O tom, že bude letošní rok „Rokem pravdy“ pro evropské automobilky, mluvil Winterkorn při čtvrtečním pořádání valné hromady. Do bot teče hlavně Peugeotu či již zmíněnému FIATu a právě letošní rok může rozhodnout v jaké formě a jestli vůbec tyto automobilky přežijí. Záchranou Peugeotu může být jen francouzská vláda a FIAT zase může spasit jeho spojenectví s Chryslerem.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus