...reálných mezd a slabé domácí poptávky, zlepšující se ziskovosti firem a jejich konkurenceschopnosti a prudkého růstu investic. Patrný byl růst podílu na zahraničních trzích a následný růst zaměstnanosti v německé ekonomice. Ke stimulaci domácí poptávky úvěry či vyššími cenami aktiv naopak vůbec nedocházelo. Po roce 2009 se ale v Německu objevuje úplně jiný model. Ten je založen na spotřebě domácností, kdy růst reálných mezd převyšuje růst produktivity. Ziskovost firem a jejich konkurenceschopnost klesá, to samé platí o investicích. Exporty stagnují a růst je tažen zmíněnou poptávkou domácností. Patrný je i růst cen aktiv. Pokud vezmeme v úvahu vývoj v celé eurozóně, je tento přístup Německa kooperativní. Stimuluje totiž poptávku i v dalších zemích měnové unie a postupně koriguje jejich nedostatečnou konkurenceschopnost.