Za první půlrok klesl v EU27 počet nově registrovaných vozů v meziročním porovnání o 6,6 % na pouhých 6,2 mil. a ze čtveřice největších trhů je na tom nejhůře stále Francie a Itálie. Oba tyto trhy se letos propadly dvouciferným tempem (-11,2 % y/y, resp. -10,3 % y/y) a dobře na tom není ani s přehledem největší evropský trh, Německo (-8,1 % y/y).
Vývoj meziročních změn v měsíčním počtu nových registrací ilustruje níže uvedený graf. Letošní rok navázal na poklesovou řadu z roku 2012. Dosud jediným kladným měsícem byl duben, do kterého se pravděpodobně přelila část poptávky z velmi slabého března (ten byl zasažen nadprůměrně chladným počasím).
Ještě lepší obrázek o tom, do jakých problémů se tento trh dostal, získáme z pohledu na další přiložený graf. Ten zobrazuje červnové registrace od roku 2003. Silné poklesy, které se datují od začátku ekonomické krize, způsobily, že se trh za těchto 10 let smrskl o zhruba pětinu.
Grafy: Zdroj ACEA
Výhled na celý letošní rok přitom není nikterak optimistický. Předpokládáme, že ani druhá polovina letošního roku nepřinese velkou změnu a celoroční bilance tak zůstane v záporném teritoriu. Dle našich odhadů to bude -5 % y/y a počet registrací za EU27 + EFTA tak bude kolem 12 mil. ks, což je nejnižší úroveň od roku 1995 a hluboko za rekordním rokem 2007, kdy bylo nově zaregistrováno 16 mil. vozů. Určitou stabilizaci očekáváme až v roce 2014 a opětovný růst by měl přijít až se silnějším ekonomickým oživením během roku 2015.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus