Peruánská ekonomika pokračuje na cestě k postupnému naplňování charakteristik modelu volného trhu. Dochází k výraznému zvyšování konkurenceschopnosti, které je výsledkem probíhajících reforem schválených v průběhu posledních deseti let. Stěžejním bodem těchto reforem bylo uvolnění zahraničního obchodu, které významně podpořilo kapitálové investice.
Reformy
Levicový peruánský prezident Ollanta Humala usiluje o zefektivnění procesů v zemi řadou progresivních reforem a zároveň rozšiřuje působnost vlády. Například nově vzniklý resort Ministerstva pro sociální rozvoj a začlenění, který se zaměřuje na programy zvyšování ekonomické úrovně chudých. Je zřejmé, jakým směrem se vláda peruánské republiky chce ubírat. Za vlády Alana Garcia (2006 až 2011) došlo v Peru k pozoruhodnému snížení chudoby a zvýšení ekonomické úrovně. Jedním z hlavních faktorů, který přispěl k tomuto pokroku, byly soukromé investice. Tento trend nadále pokračuje i pod vedením prezidenta Humala.
Reformy schválené v nedávné době doslova zbořily bariéry pro založení a rozvoj soukromých společností. Doba procesu založení společnosti a uvedení společnosti do chodu se zkrátila na cca 30 dnů a byly nastaveny mnohem rychlejší a jednoduší postupy pro získávání licencí. Regulace v oblasti zaměstnanosti prochází kontinuálním rozvojem, který přináší vyšší flexibilitu pracovního trhu. Zapotřebí jsou vládní zásahy a změny vedoucí ke zvýšení konkurenceschopnosti ve výrobě a produkci a reformy směřující ke zlepšení kvality lidských zdrojů, které budou následně vést k výhledově atraktivnějším investičním projektům. Nezbytná bude i moderní infrastruktura.
Rozvoji přispěly i mezinárodní smlouvy. Především smlouva o volném obchodě se Spojenými státy a dalšími obchodními partnery APEC, jako jsou Kanada, Čína, Chile, Japonsko, Singapur, Jižní Korea a Thajsko. Dále je Peru členem např. Pacifické Aliance (2012) či Společenství latinskoamerických a karibských států (2010).
Ekonomická situace v oblasti jižní Ameriky
Aktuální pokles ekonomik napříč jižní Amerikou není pouze evidentní z dat ukazatelů důvěry, ale také z oblasti maloobchodních prodejů a z poklesu importů. Data jsou velmi podobná u všech členů Pacifické aliance, tj. Mexiko, Chile, Kolumbie a Peru. Ještě větší zpomalení lze spatřit u sousedů v Brazílii či Argentině. Jelikož velká váha příjmů pramení z komodit a z jejich exportu, zůstává tato oblast potencionálním zdrojem rizika. V návaznosti na tuto skutečnost je zřejmé, že zpomalení světové spotřeby a zejména spotřeby v Číně, má negativní dopad na příjmy z běžného účtu. Negativní vlivy na export snižují dynamiku ekonomického růstu a paralelně vytvářejí záporný výhled na domácí spotřebu. V případě Peru lze ovšem očekávat agresivnější fiskální politiku, která by měla kompenzovat a podpořit domácí poptávku.
Progres ekonomiky Peru
Rapidní ekonomický růst zásadním způsobem zredukoval chudobu a zároveň zvýšil zaměstnanost v zemi. Míra chudoby klesá již od roku 2000. Procento Peruánců žijící pod hranicí chudoby kleslo z 24% v roce 2001 na necelých 10% v roce 2010. Procento Peruánců žijících na hranici chudoby kleslo z 54% v roce 2001 na 26% v roce 2012.
Navzdory propadům od počátku roku 2013, které jsme mohli zaznamenat i v ostatních rozvojových zemích je situace Peru z pohledu fiskální politiky udržitelná. Peru se aktuálně prezentuje konzervativní rozpočtovou politikou s dluhem pod 21% HDP. To představuje možnost využití agresivnější fiskální politiky. Solidní hospodářská výkonnost v posledních letech dokonce vyústila v přebytek vládního rozpočtu. Každopádně efektivní využití přebytkových prostředků zůstává i nadále otázkou, resp. velkou výzvou pro tamní vládu.
Dlouhodobý pozitivní vývoj peruánské ekonomiky se výrazně vymyká ostatním latinsko-americkým ekonomikám již od roku 2001, kdy značně převyšuje své kontinentální sousedy. Růst HDP od 2001 – 2008 se průměrně nachází na hranici 8.8%. Ekonomové odhadují pokračující vývoj okolo hranice cca 6% pro rok 2014. Predikce pro horizont 2011 až 2020 se pohybuje okolo 5%. Tento vývoj je předznamenán zvyšující se produktivitou obyvatelstva, úspěšnou implementací ekonomických reforem a pozitivními dopady plynoucími z otevřenosti tržního prostředí.
I přes značný pokrok, ke kterému s ohledem na makroekonomické indikátory v regionu bezpochyby došlo, jsou zcela zásadní procesy vedoucí ke snižování chudoby a sociální nerovnosti mezi jednotlivými třídami obyvatelstva. K zajištění dlouhodobého růstu HDP na osobu by měla být pozornost i nadále zaměřena na problematiku strukturálních reforem, neboť jedině to povede k trvalému růstu produktivity.
Autor příspěvku je členem investičního výboru Charles Bridge Global Macro Fund



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
