Meteorologové odhadují, že kvůli suchu v některých částech USA, vzrostou maloobchodní ceny potravin v letošním roce až o 3,5 procenta. Jednalo by se tak o největší meziroční nárůst v posledních třech letech.
V globálním měřítku byla inflace potravin zatím nevýrazná, nicméně podle některých ekonomů je nyní dobré sledovat zásoby komodit, jako jsou pšenice a rýže, které by mohly způsobit další růst cen.
Ve Spojených státech je velká část růstu nákladů v potravinářství tvořena stoupající cenou masa a mléka. V případě masa je růst způsoben rozšiřující se nákazou selat a v případě mléka rychle se rozšiřující poptávkou v asijských zemích. Podle vládních údajů jsou však vyšší ceny také u ovoce, zeleniny, cukru a nápojů. Cena kávy na futures trzích vzrostla více než o 57 procent od začátku roku. Vepřové vzrostlo o 31 procent a kakao je dražší již o 10 procent.
Graf č. 1: Cenový růst futures kontraktů od začátku roku u vybraných komodit v procentech neočištěný o efekt rolování (Zdroj: Colosseum, a.s.)
Za růstem kávy, cukru a pomerančů stojí sucho v Brazílii, která je největším světovým pěstitelem těchto komodit. Naproti tomu sucho v jihovýchodní Asii způsobilo růst cen potravinářských olejů.
I přes tento stav inflace zatím nedosahuje úrovní například z roku 2008. Tehdy ceny potravin vzrostly o 5,5 procenta, což bylo nejvíce za předcházejících 18 let. V roce 2011 pak nárůst cen dosáhl 3,7 procenta. Inflace se prozatím významně nemění pravděpodobně v důsledku očekávání rostoucího množstvím osetých ploch kukuřicí a sójou. Americké ministerstvo zemědělství (USDA) ve zprávě z minulého měsíce očekávalo pro letošní rok růst cen potravin v rozmezí 2,5 až 3,5 procenta.
Graf č.2: Vývoj očekávané a skutečné míry inflace potravin v USA (Zdroj: LD, USDA, WSJ)
Za posledních 10 let ceny potravin stouply průměrně o 2,8 procenta a předčily tak odhad USDA, který byl v průměru 2,4 procenta. Pro letošní rok ekonomové předpovídají růst spotřebitelských cen v úrovni 1,9 procenta.
Zvyšování cen je výzvou pro potravinářský průmysl, obchody a restaurace. Ty se musí rozhodovat, jak velkou část růstu cen přenesou na konečné zákazníky nebo promítnou do snížení svých marží. Během předchozích inflačních období přešli výrobci potravin k levnějším složkám nebo ke zmenšení velikosti balení, aby udrželi své marže. Maloobchodníci a restauratéři přistupují většinou ke zvýšení cen až jako k poslední možnosti.
Zdroj: Colosseum