V roce 2012 bylo dodáno na trh přibližně 8 700 000 uncí palladia, z nichž přibližně 6 300 000 uncí pochází z dolů a 2 400 000 uncí je evidováno jako druhá jakost (recyklovaný kov). Palladium produkuje po celém světě jen velmi málo regionů. Těmi hlavními oblastmi jsou Rusko, jižní Afrika a Severní Amerika.
Z dlouhodobého hlediska je potřeba vzít v úvahu nestabilitu dodávek tohoto průmyslového kovu, a to z důvodu rizikové jurisdikce a složité legislativy zemí Ruska a Jihoafrické republiky, které představují téměř 80 % celosvětové těžby palladia.
Krásným příkladem toho, co se může stát, když u jednoho ze dvou vysoce rizikových producentů nastanou problémy s produkcí kovu, je příklad z počátku nového tisíciletí a roku 2009. Cena palladia šla v roce 2001 parabolicky z 300 dolarů/unci na téměř 1100 dolarů/unci, a to vlivem akutních produkčních a stávkových problémů v Jižní Africe.
Nestabilní těžba v současných podmínkách (stávky v Jižní Africe a nepokoje mezi Ruskem a Ukrajinou) by teoreticky mohla způsobit, že v ne příliš vzdálené budoucnosti by cena palladia opět mohla atakovat 1000 dolarů/unci. V blízké budoucnosti je navíc plánován omezený počet nových projektů a ty současné, zejména ty v JAR, se potýkají s problematikou hlubší těžby, vodních omezení, vyšších provozních nákladů, geopolitických rizik a nedostatku kvalifikovaných pracovních sil. Přitom potřeba palladia v jednotlivých průmyslových oborech má rostoucí charakter, a to nejen v automobilovém průmyslu.
Při pohledu do minulosti lze říci, že v posledních několika letech, i přes pokračující slabší ekonomický vývoj, se kterým se řada zemí neumí dodnes vypořádat, zůstal prodej aut relativně odolný proti ekonomickému poklesu. Ve skutečnosti poptávka vzrostla na historické maximum o více než 80 milionů vozů ročně (tj. 219 000 za den, více než 9 100 za hodinu). Palladium je pro katalyzátory prvkem, který je téměř nenahraditelný, jako investice lehce podceňovaný, avšak jedná se o komoditu s obrovským potenciálem.
Zdroj: Zlaťáky.cz