Pouhé dvě země představují 82% celosvětové roční dodávky platinových kovů. Do skupiny platinových kovů kromě platiny dále řadíme palladium, iridium, osmium, rhodium a ruthenium. Těmito zeměmi jsou Rusko (43% světové produkce) a Jižní Afrika (39% světové produkce).
Jižní Afrika představuje přibližně 80% z celkové světové roční produkce platiny. Platina je produkována jako vedlejší produkt i v několika dalších oblastech světa, ale tento zdroj produkce je bezvýznamný. Jižní Afrika je zdaleka nejdůležitější, neboť disponuje 88 % všech světových zásob. Zajímavostí je skutečnost, že Jižní Afrika ovládá větší množství platiny, než je množství všech zásob ropy ovládaných všemi arabskými státy.
Většina světové produkce platiny pochází z pouhých čtyř dolů: tři leží v Jižní Africe a jeden v Rusku. Podivuhodné množství produkce platiny v Jihoafrické republice vychází především z dolu Rustenburg (RPATY), Impala (IMPAY) a Lonrho (LNROY). Téměř všechna produkce Ruska vychází z dolu Norlisk na Sibiři . Je zajímavé, že tržní ceny Rustenburgu a Impaly v tomto roce vzrostly, a to navzdory klesajícímu trendu zlatých a stříbrných zásob. V současné době je hodnota Impaly o 20 % a hodnota Rustenburgu až o 33% vyšší, než byla jejich minima v roce 1997. Tento typ relativní síly se obvykle nejvíce projeví, jakmile drahé kovy nastartují svůj býčí pohyb.
Největší využití platiny je v automobilovém průmyslu, kde z hlediska poptávky hrají nejdůležitější roli USA a Japonsko. Nicméně vzhledem k tomu, že v Číně dochází k výraznému nárůstu HDP a průměrného příjmu na obyvatele, je pravděpodobné, že se role budou brzo měnit. Čínští spotřebitelé koupili v roce 2013 přes 20 miliónů aut zahraničních výrobců. Kromě autokatalyzátorů je roční spotřeba platiny rozdělena do tří kategorií: průmyslové účely, výroba šperků a malé procento je určeno pro investiční účely.
Platinový průmysl je v krizi a konec této krize je v nedohlednu, díky trvalým pracovním problémům a stávkám na území Jížní Afriky. Produkce platiny z Jižní Afriky se v roce 2014 tedy bude pravděpodobně snižovat. A proto si investiční společnost HSBC stojí za svojí predikcí 1595 dolarů/unci v roce 2014 a až 1850 dolarů/unci v roce 2015.
Autor: Jaroslav Křůpala, Zlaťáky.cz



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
