Škoda tak dostala nelehký úkol prodávat 1,5 milionu vozů ročně do roku 2018 ze současných 921 tisíc. Během následujících pěti let musí vzrůst prodeje o 63 %, což znamená v průměru o 10 % y/y. Na první pohled jde o velmi ambiciózní plán, nicméně Škoda ale i celý koncern Volkswagen již dokázali, že jsou schopni jej plnit. Když se podíváme o pět let nazpět, zjistíme totiž, že od roku 2009 rostly prodeje Škody o v průměru 7 % y/y a mateřské společnosti o 9 % y/y. Automobilky tedy předvedly velmi dobrý vývoj i v době finanční krize a historicky největšího propadu evropského automobilového trhu.
Budoucnost prodejů bude primárně záviset na dvou klíčových věcech. Zaprvé na tom, jaký vývoj předvedou nejvýznamnější trhy koncernu, a sice Čína a Evropa. Čína by již neměla růst dvouciferným tempem, jako tomu bylo v předchozích letech, nicméně i nadále půjde o trh svým růstem dalece překonávající Evropu. Až skončí období dynamického rozmachu čínského automobilového trhu, půjde i nadále o velmi ceněný prodejní prostor vzhledem k potřebě omlazovat zde již prodané vozy. Co se týče Evropy, tak od té očekáváme postupný pokles její významnosti pro Volkswagen, Škodu nevyjímaje. Tento trh je již saturovaný, obyvatelé stárnou a objevuje se velmi nebezpečný trend demotorizace Evropanů. Jinými slovy osobní automobily jsou stále více vytlačovány a nahrazovány dříve zatracovanou veřejnou dopravou.
Druhým klíčovým faktorem po vývoji poptávky je schopnost automobilky úspěšně bojovat o zákazníka s konkurencí. Zde se může Škoda opřít o silné zázemí Volkswagenu, díky kterému je již nyní schopná představovat nové či omlazené modely rychleji než kdy v minulosti. Do několika málo let je cílem představit nějakou novinku alespoň jednou za půl roku. To je obrovskou výhodou na silně konkurenčním trhu, kde je zákazník velmi zhýčkaný a starší modely u něj již neobstojí.
Škoda je příkladem velmi úspěšné privatizace velkého podniku, jichž u nás bohužel mnoho nemáme. Těžko spekulovat, jak by se firmě dařilo pod nadvládou Renaultu, což byl v určitou dobu dokonce favorit na převzetí české automobilky. Vzhledem k současným problémům francouzských výrobců se dá s docela velkou pravděpodobností úspěchu pochybovat nad tím, že by na tom byla Škoda s Francouzi lépe než nyní s Němci. O prodeji milionu vozů ročně by si nejspíše mohla nechat jen zdát.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus