Od té doby došlo jak na globální úrovni, tak v české kotlině k vzestupu hospodářské aktivity, budoucí vyhlídky spíše také zrůžověly. Přesto, určujícími faktory poklesu výnosů byla víra v udržení nízké inflace a stále vysoce expanzivních měnových politik hlavních světových centrálních bank. K tomu se přidává vysoký objem likvidity v globálním finančním systému, jenž se tlačil především do pevně úročených instrumentů – státních a firemních dluhopisů. To je i případ domácího obligačního trhu.
Ve středním a delším horizontu jsem nicméně přesvědčen, že současná velmi nízká úroveň požadovaných výnosů do splatnosti není v souladu s námi očekávaným ekonomickým vývojem doma i ve světě. Věřím v postupnou akceleraci globálního hospodářského růstu, taženém Spojenými státy, potažmo dalšími rozvinutými zeměmi (Velká Británie, Německo) i řadou rozvíjejících se trhů.
S určitým zpožděním by se sílící ekonomická aktivita měla projevit v růstu inflačních tlaků. To bude spolu s pokračujícím poklesem nezaměstnanosti impulsem pro americký Fed nastoupit cyklus zvyšování úrokových sazeb, jenž může svým rozsahem řadu investorů překvapit. Nástup tohoto cyklu trh v současnosti očekává koncem příštího roku, my vidíme riziko směrem k dřívějšímu startu.
Inflace by se postupně měla dostat i do Evropy, Českou republiku nevyjímaje, tendence postupně neutralizovat extrémně uvolněné měnové politiky by se později měla zpoza Atlantiku přesunout i do Evropy. Tento scénář by logicky měl vést k postupnému růstu nejprve dlouhodobých, později střednědobých i kratších obligačních výnosů, a tedy poklesu cen dluhopisů.
Vedle globálního vývoje bude ve prospěch růstu výnosů českých vládních dluhopisů delších splatností působit také řízené oslabení kurzu koruny. Oživení, viditelné v současnosti v exportních odvětvích, se začíná přelévat i do firemních investic a spotřeby, což by mělo dále pozitivně ovlivňovat ekonomickou aktivitu, zaměstnanost a posilovat domácí poptávku.
Autorem komentáře je Ondřej Matuška, člen představenstva a senior portfolio manažer Conseq Investment Management



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
