Čínští motoristé při nákupu auta na ekologii moc nehledí a hlavní roli v jejich rozhodování hraje pohodlí. Rostoucí poptávka po nových automobilech ale čínskou vládu donutila zpřísnit emisní pravidla a zavést čistší paliva. To pomohlo zvýšit cenu palladia, které se používá v automobilových katalyzátorech k čištění výfukových plynů.
Ze svého letošního cenového minima, které bylo koncem ledna v úrovni 700 USD za trojskou unci, vzrostlo palladium až na aktuálních 840 USD. Jedná se o nejvyšší úroveň od srpna roku 2011. Svým růstem palladium překonalo zlato, stříbro i platinu, a je tak odrazem rostoucího automobilového trhu. Podle některých analytiků je palladium a platina na začátku éry, kdy jejich ceny nebudou v korelaci s cenou zlata.
Graf č.1: Procentuální přírůstek cen vybraných kovů od začátku roku (Zdroj: Bloomberg)
Automobilový průmysl tvoří více než polovinu roční celosvětové poptávky po palladiu, která je přibližně 10 miliónů uncí. Společnost Frost & Sullivan očekává, že automobilový trh v Číně, který je největší na světě, v letošním roce vzroste o 11 procent na 24 miliónů vozů. Přitom celosvětový prodej dosahuje 88,5 miliónu automobilů. Společnost také předpokládá, že prodej automobilů poroste i ve Spojených státech a to o 4 procenta na téměř 16 milionů kusů.
Podle analytiků banky Barclays chce čínská vláda ukončit provoz 6 miliónů vozidel, které díky svému stáří nadměrně zatěžují životní prostředí. Tím by mohla vzniknout poptávka přibližně po 1,5 miliónu nových vozidel, což bude mít další vliv na cenu palladia.
Globálně jsou tři ze čtyř automobilů prodávány s benzinovým motorem a z důvodu ceny výrobci dávají přednost palladiu před platinou. Zároveň je však palladium odolnější vůči teplu než platina, která se častěji používá u dieselových motorů, u nichž jsou teploty výfukových plynů nižší.
Palladium se také užívá ve vozidlech, která jezdí na zemní plyn. I zde se nabídka rozšiřuje a to i na rozvíjejících se trzích jako například v Indii. Společnost Frost & Sullivan očekává silný růst prodejů automobilů také v Brazílii, Indii a Rusku. V Indii je pro letošní rok očekáván růst o 10 procent na 3,2 miliónu vozů.
Nová poptávka po palladiu přichází i díky rostoucí produkci břidlicového plynu v USA. Za touto poptávkou stojí petrochemické firmy, které užívají kov v převodnících pro zpracování břidlicového plynu. V posledních dnech však největší vliv na cenu kovu měla jednak stávka horníků v Jižní Africe, kde se těží třetina z celosvětové produkce, a také obavy investorů ze sankcí západu proti Rusku. V Rusku se těží zhruba 40 procent z celosvětové produkce. Podle některých analytiků by mohlo díky sankcím Rusko omezit uvolňování palladia ze svých státních rezerv, které byly vybudovány během studené války.
Analytici společnosti Casey Research odhadují, že deficit mezi poptávkou a nabídkou je v letošním roce nejvyšší v historii a s přetrvávajícími problémy v Rusku a Jižní Africe je malá šance, že se stav rychle zlepší.
Graf č.2: Rozdíl globální nabídky a poptávky palladia v tisících trojských uncí (Zdroj: Bloomberg)
NA TUTO ZPRÁVU SE MŮŽE VZTAHOVAT VYHLÁŠKA Č. 114/2006 SB., O POCTIVÉ PREZENTACI INVESTIČNÍCH DOPORUČENÍ. V TÉTO ZPRÁVĚ JE UVEDENA OSOBA, KTERÁ PRO SPOLEČNOST TUTO ZPRÁVU VYTVOŘILA NEBO PŘIPRAVILA. SPRÁVNÍM ÚŘADEM, KTERÝ NAD SPOLEČNOSTÍ VYKONÁVÁ DOZOR, JE ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. DLE NÁZORU SPOLEČNOSTI NEEXISTUJÍ OKOLNOSTI, KTERÉ BY MOHLY NARUŠIT OBJEKTIVITU TÉTO ZPRÁVY. ODMĚNA OSOB, KTERÉ SE PODÍLELY NA TVORBĚ TÉTO ZPRÁVY, NENÍ ODVOZENA OD OBCHODŮ SPOLEČNOSTI. PŘÍPADNÝ STŘET ZÁJMŮ VE VZTAHU K TÉTO ZPRÁVĚ JE UPRAVEN VNITŘNÍMI PŘEDPISY SPOLEČNOSTI.
VÝSLEDKY MINULÉHO OBDOBÍ NEJSOU ŽÁDNOU ZÁRUKOU PRO BUDOUCÍ VÝVOJ. OBCHODOVÁNÍ NA FINANČNÍCH TRZÍCH JE RIZIKOVÉ. MOŽNOST ZTRÁTY NELZE VYLOUČIT A KAŽDÝ OBCHOD JE SPOJEN S URČITÝM RIZIKEM. DŘÍVE, NEŽ SE ROZHODNETE INVESTOVAT, SI PŘEČTĚTE POUČENÍ O RIZICÍCH.