Letecký sektor ztrácí na lesku

25.07.2014 | , Finance.cz
INVESTICE


Zatímco indexy světových trhů se pohybují poblíž historických maxim, největším výrobcům letadel a aerolinkám se moc nedaří. Tedy až na pár světlých výjimek. Onou vymykající společností jsou Etihad Airways, vlastněné vládou Abu Dhabí, kterým se daří strmě překonávat zisky a tržby předchozích období.

Nicméně většina aerolinek v posledních týdnech nachází směr opačný. Pro důvody nemusíme chodit daleko. V roce 2013 předvedly akcie přepravních společností velkou rally. Od 1. 1. 2013 například americké aerolinky Delta Airlines přidaly přes 200 %, stejně tak American Airlines. I Southwest Airlines přidalo od začátku roku 2013 přes 165 %. Růst však trval jen do června tohoto roku.

Příčinu poklesům zavdala německá Lufthansa, která v červnu oznámila profit warning k letošnímu roku. Management tehdy výrazně zredukoval firemní cíle na letošní rok. Její akcie na toto negativní překvapení reagovaly 15% propadem. Vrásky na čele mohla investorům navíc přidat eskalace napětí v Iráku tamějšími extrémisty. Růst cen ropy v dlouhodobém horizontu by totiž mohl zvýšit náklady leteckým přepravcům. Letecký trh navíc čelí levné konkurenci ze strany asijských aerolinek. To vede k poklesu výnosů na jednoho pasažéra. A nemusí to vykompenzovat ani nárůst počtu cestujících. Rekordní rok 2013 co do počtu přepravených lidí leteckými společnostmi má překonat rok 2014. Dle IATA (mezinárodní organizace sdružující letecké dopravce) má využít služeb aerolinek letos 3,3 miliardy lidí, což je meziroční nárůst o 6 %. Otázka tedy je, zda nárůst počtu lidí využívající leteckou přepravu vykompenzuje vyšší konkurenci v oboru, která stlačuje zisk na jednoho pasažéra. Ten je pro letošní rok očekáván něco nad 4 USD.

Zprávou, která mohla zahýbat leteckým sektorem v posledních dnech, byla výstava ve Farnborough. Především se sledovaly uzavřené dodávky výrobců letadel společností Boeing a Airbus. A nedá se říct, že by společnosti zklamaly. Airbus tam uzavřely objednávky za 75 miliard EUR. Zakázky činily ? objemu roční produkce. Překonal tak Boeing, který získal objednávky na 201 letadel za celkem 40 miliard dolarů. Žádná společnost však na představené objednávky nereagovala. Zejména akcie Airbusu se jeví minimálně z dlouhodobého pohledu zajímavě. Poměr ceny a očekávaného zisku je na hodnotě 12, což je z dlouhodobého pohledu v průměru. Naproti tomu jeho největší konkurent Boeing se obchoduje na 15,5 násobků očekávaných zisků, což je nad dlouhodobým průměrem (13násobek). Z tohoto hlediska srovnání se jeví Airbus jako levnější. Na druhou stranu za nižší výkonností Airbusu v posledních týdnech lze najít i pár fundamentů. Jednak to jsou kurzové vlivy a pokulhávající euro na páru s dolarem v posledních týdnech. Náladu nepodpořila ani zrušená objednávka letadel typu A350 ze strany aerolinek ze Spojených arabských emirátů, čímž přišel Airbus o zhruba 22 mld. USD.

Co se samotné atraktivity akcií leteckých společností týká, na místě je stále opatrnost, i vzhledem k levné konkurenci z Asie. Navíc je obecně známo, že aerolinky operují s nízkou marží a jakákoliv další nejistota na trhu může přivést do potíží nejednoho přepravce. Mnoho společností se totiž pohybuje na hranici rentability. Klientům je navíc v zásadě jedno, kterým přepravcem poletí, rozhodující je pro ně v zásadě cena. Na druhou stranu na trh by měl minimálně ještě pár let působit pozitivně zrychlující se globální ekonomický růst a s tím související se poptávka po letecké přepravě, což má přímý dopad na tržby společnosti.

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.