I když Argentina neplatí v investorském světě za zemi příkladností plnící stránky textů o zdravé hospodářské politice, v této situaci je – obzvláště s ohledem na svou pohnutou dlužnickou historii – poměrně nevinně. Letos v červnu totiž Nejvyšší soud v USA poněkud zvláštně rozhodl, že Argentina nesmí – i když má peníze a dokonce i ochotu platit – zaplatit koncem července něco přes půl miliardy dolarů svým věřitelům aniž by plně zaplatila i „rebelům“, kteří v polovině minulého desetiletí odmítli konverzi dluhopisů, na které Argentina v roce 2001 defaultovala, a kteří se s Argentinou od té doby soudili. I když se Argentina a rebelové (většinou tzv. hedge fondy, kterým Argentina říká vroucně „supové“) snažili jednat, k dohodě nedošlo. Tento neobvyklý default je výsledkem.
Situace, ke které došlo, je klasicky špatným řešením v situaci, která nabízela i řešení dobré. Default totiž není ku prospěchu absolutně nikomu – rebelové nedostanou zaplaceno a budou se chtít nebo muset dále zdlouhavě, draze a s nejistým výsledkem soudit, Argentině se nejspíš alespoň částečně zhorší situace. Z pohledu rebelů je momentálně jedinou šancí vynutit si konfiskaci majetku Argentiny jinde ve světě, o což se zřejmě pokusí – americký soud přikazuje Argentině zveřejnit informace o tom, kde a jaký majetek a pro jaké účely vlastní. Z pohledu Argentiny sice dojde ke zhoršení ekonomické situace (už teď je v mírné recesi, -0,8% q/q v 1Q14), to by však zdaleka nemělo být tak zlé, jako když v roce 2001 nezaplatila skoro 100 mld. dolarů, což byl v té době bezprecedentní státní bankrot.
Teoretickou hrozbou jistě zůstává vyšší tlak na devalvaci (Argentina letos devalvovala peso již v lednu) a s tím související vyšší inflace, další pokles zahraničních devizových rezerv (lednová devalvace byla právě kvůli jejich poklesu) a vyšší náklady financování těch argentinských firem, které přístup na trh mají.
Podstatnou hrozbou pak je i možnost aktivace klauzulí umožňujících předčasné splacení jiných dluhopisů; zatím se však zdá, že investoři jsou rozumní a netlačí na jejich aktivaci. K aktivaci CDS kontraktů sice došlo, objem je však malý a jinak se moc neděje - trh zůstává optimistický a chápe, že tohle není situace, která by byla důsledkem argentinské neschopnosti platit.
Argentina totiž zcela jistě není dluhová mrtvola, kterou byla v roce 2001. Konec konců argentinské bondy se stále obchodují výš než po loňském výprodeji na rozvíjejících se trzích, který následoval poté, co trh přehodnotil výhled na FED, a výrazně výše než by odpovídalo obvyklému defaultu. Ani širší tržní nákazy se neobávám – argentinská situace je specifická a uměle vytvořená (navíc mimo Argentinu) a není projevem makroekonomických nerovnováh či symptomem širších regionálních problémů. Tohle prostě není asijská krize 90. let. Potenciál šíření nadto limitují i dvě další skutečnosti: fakt, že Argentina jako stát od roku 2001 není na dluhopisovém trhu a také momentální hlad po výnosu, kdy se španělský desetiletý dluhopis obchoduje pod 2,50 % a Ekvádor (zcela jistě nikoliv etalon platební morálky) prodává 6 let po defaultu desetiletý dluhopis za 8 %.
Zdroj: Martin Lobotka, hlavní analytik Conseq Investment Management



 
				 
				 
								











 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					