Herní průmysl se již připravuje na své žně

11.09.2014 | , Finance.cz
INVESTICE


Největší zájem o své produkty registrují herní společnosti pravidelně během čtvrtého kvartálu, což samozřejmě souvisí s blížícími se vánočními svátky. Jde o nejvýznamnější období celého roku, kdy tržby herních producentů vzrostou v mezikvartálním srovnání i na dvojnásobek. Představíme si jedny z největších světových gigantů tohoto odvětví a ukážeme si vliv Vánoc na jejich výsledky.

Společnost GameStop se zabývá prodejem počítačových her, videoher a různého herního příslušenství. Tento řetězec se momentálně chlubí jedněmi z nejlepších hospodářských výsledků ve své historii. Šéf společnosti se dokonce nechal slyšet, že jeho prodejny prodají více jak polovinu všech her pro Xbox One a PlayStation 4. Během čtvrtého kvartálu fiskálního roku 2012 vzrostly tržby firmy o takřka 100 % mezikvartálně na 3,6 mld. USD a obdobně tomu bylo i během předvánoční nákupní horečky v loňském roce. Letošní tržby za 4Q by měly dokonce přesáhnout 4 mld. USD.

Activision Blizzard zná snad každý herní fanda. Jedná se totiž o jednoho z největších herních vydavatelů současnosti, jenž stojí za tituly jako Call of Duty, Diablo či Warcraft. I pro tuto společnost je poslední čtvrtletí roku naprosto zásadní. Tržby ve třetím čtvrtletí roku 2012 představovaly 841 mil. USD, za čtvrté čtvrtletí téhož roku však tržby vzrostly až na 1,8 mld. USD, což představuje mezikvartální nárůst o 110 %. V roce 2013 rozdíl mezi tržbami za třetí a čtvrté čtvrtletí představoval 119 %.

Dalším významným vývojářem a vydavatelem počítačových her je francouzský Ubisoft. Za nejúspěšnější hry z tvorby tohoto studia můžeme označit Assassin´s Creed či Far Cry. Ubisoft nereportuje své výsledky na kvartální bázi jako výše zmíněné společnosti ale pouze na pololetní. Nicméně i na těchto číslech je jasně patrný vliv vánoční nákupní sezóny. Druhé pololetí tak bývá zhruba trojnásobně silnější než to první.

Není tedy divu, že herní společnosti uvádí své novinky právě během čtvrtého kvartálu, kdy poptávka po nových produktech vrcholí. Toto období však není významné jen pro hráče ale také pro akcionáře nejen výše uvedených firem. Akcie jsou velmi citlivé na úspěch či neúspěch dané společnosti ve vývoji a následném vydání herní novinky při vrcholící poptávce. Velmi dobrým příkladem může být firma Electronic Arts a její akcie, které zaznamenaly až 13% propad po oznámení, že se na letošní vánoční trh nepodaří uvést nový Battlefield a zpoždění bude mít i další klíčový titul, a sice Dragon Age.

Ještě jedna poznámka pro začínající investory. Vzhledem k železné pravidelnosti, s jakou firmy z herního průmyslu zaznamenávají silný nárůst tržeb a zisků koncem roku, by se mohlo zdát logické, že v tomto období poroste také cena akcií těchto společností. V tomto ohledu by se však investor mohl velmi rychle spálit. Akciový trh totiž pracuje s očekáváním budoucího vývoje a se zlepšeným hospodařením vlivem nákupního boomu před Vánoci vždy počítá a do ceny akcie jej již předem zahrnuje. Něco jiného je sázka na nečekanou událost jako např. výše popsané problémy Electronic Arts.

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus

Autor článku

Jiří Šimara  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INVESTICE