Dlouho očekávané IPO Alibaby je tady

15.09.2014 | , Finance.cz
INVESTICE


Největší, nejhonosnější, nejočekávanější. To jsou přívlastky, kterými se veřejná nabídka internetové společnosti Alibaba může chlubit.

Vždyť tento internetový gigant zobchodoval v roce 2013 zboží v celkovém součtu vyšší než Amazon a eBay dohromady. Aktivně přes tuto společnost obchoduje 279 mil. klientů. Právem na sebe poutá pozornost, zvlášť když se bude jednat o jedno z největších IPO historie vůbec. Společnost v pátek zveřejnila aktualizovaný prospekt, ve kterém dává podrobnější informace o plánovaném primárním úpisu. Pojďme si tedy shrnout nejdůležitější informace.

Cenové pásmo úpisu bude 60-66 USD za akcii při plánovaném vydání 320 mil. akcií. Počet akcií však může být navýšen o dalších 48 mil. akcií, když by opce uplatnili upisovatelé emise. Vzhledem k celkové popularitě společnosti to lze považovat za rozumný předpoklad. Celkem by se tak na burze obchodovalo zhruba 15 % hodnoty společnosti. Celkový výnos má ambice dosáhnout hodnoty 24,3 mld. USD, což činí IPO za to největší v dějinách. Již dříve společnost deklarovala, jak s prostředky naloží. Dividendová politika je zatím pro akcionáře tabu, společnost totiž hodlá peníze investovat spíše do krátkodobých úročených dluhových instrumentů nebo bankovních depozit. Tržní kapitalizace firmy se bude pohybovat kolem 164 mld. USD, což ji řadí na 24. místo v žebříčku nejhodnotnějších firem indexu S&P 500. A i před takové giganty na jako jsou Amazon, Citigroup nebo Walt Disney.

Roadshow společnosti, tedy šňůra setkání s potencionálními investory, začala již o víkendu a zřejmě bude trvat do 18. září, kdy bude rovněž zveřejněna finální cena spolu s objemem emitovaných akcií. Následující den by se společnost již mohla obchodovat na burze.

A jaký má společnost potenciál k růstu? Z našeho pohledu jistě značný. Poslední výsledky to jen potvrzují. Meziroční růst tržeb v prvním fiskálním kvartále roku 2015 o 46 % na 2,54 mld. USD a zisku téměř o 200 % (nutno podotknout, že velká část nárůstu zisku pramení i z přecenění akvizic) hovoří sám za sebe. Přes obchodní portály v Číně probíhá téměř 80 % všech online obchodů. Pozitivním signálem do budoucna je jistě rostoucí trend čínské spotřebitelské poptávky. Ta totiž přispívá do skladby HDP pouze 36 %, což je v porovnání s vyspělými ekonomikami daleko méně. Rostoucí online uživatelská základna by pak znamenala další pozitivní impuls do hospodaření Alibaby. Potenciál k dalšímu růstu jistě nabízí i počet uživatelů nakupujících přes internet (nyní zhruba 300 mil.).

Na druhou stranu je třeba zmínit i možná rizika. Těmi jsou neprůhledné vedení společnosti točící se kolem zakladatele a současného CEO Jack Ma a napojení na čínskou vládu. Na jistotě nepřidá ani rostoucí konkurence (v Číně např. online gigant Tencent).

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.