Toho bylo dosaženo zejména díky nárůstu prodejů vozů Daimler. Celkově se společnosti podařilo za třetí kvartál prodat 637,4 tisíce vozů, což znamená 7% meziroční nárůst. Hlavním dílem se na tomto navýšení podílel segment Mercedes-Benz Cars, který zaznamenal dokonce nejvyšší prodeje v historii firmy, a sice 431 tisíc vozů. Za tak příznivým výsledkem stojí zejména rostoucí poptávka po vozech značky Mercedes-Benz v USA, Číně a Velké Británii. Růst prodejů ale zaznamenaly všechny segmenty spadající pod Daimler.
Za zmínku stojí ještě vývoj v Daimler Trucks, kde se prodeje zvýšily pouze o 1 % y/y na 125,6 tisíce vozů. Tento segment se potýká hned s několika vlivy, které dopadly na jeho v rámci firmy podprůměrnou výkonnost. Prodeje v západní Evropě poklesly o 11 % y/y na 14,8 tisíce, což bylo způsobeno velmi vysokou srovnávací základnou z loňského roku, kdy spotřebitelé uspíšili své nákupy, aby se tak vyhnuly od letošního roku platící přísnější regulaci emisí. Druhým významným negativním faktorem byl pokles poptávky v Latinské Americe, a to o 23 % y/y na 12,5 tisíce vozů. Za nižšími prodeji v tomto regionu stojí hospodářské problémy zdejších zemí.
Navyšování prodejů by samo o sobě investorům nestačilo, pokud by se neprojevilo i v nižších pater výsledovky prostřednictvím alespoň stabilních marží. I v tomto ohledu se však společnosti dařilo nad očekávání. Marže provozního zisku vzrostla o 1,5 pb oproti předchozímu kvartálu na nynějších 11,3 %, což je o 0,3 pb více, než s čím ve svých predikcích počítal trh. Příčinou zlepšující se ziskovosti firmy je úspěšný rozjezd programů „Fit for Leadership“ a „Daimler Trucks #1“, jejichž cílem je výrazně snížit provozní náklady firmy.
Vzhledem k tomu, že Daimler vyplácí poměrně vysokou dividendu (aktuální roční dividendový výnos 3,8 %), je velmi sledován i vývoj volného cash flow firmy. Volná hotovost se za 9M letošního roku zvýšila o 2 mld. EUR oproti stejnému období minulého roku na celkových 12,6 mld. EUR. Díky dosavadnímu pozitivnímu vývoji navýšilo vedení společnosti výhled free cash flow i do zbytku letošního roku. Výrazněji se tak zvedají šance, že dividenda bude v příštím roce opravdu na vyšší úrovni, než je nyní. Mimořádnou dividendu nepředpokládáme.
Celkově je výhled společnost povětšinou optimistický. Nadále platí předpoklad výrazného růstu celoročních tržeb i čistého zisku. Negativem je snížení odhadu růstu letošní celosvětové poptávky po automobilech z předchozích +4 % y/y na +3 % y/y s tím, že pod silnější tlak by se měl dostat zejména trh s nákladními vozy v Brazílii a Evropě.
Až na vývoj v segmentu Daimler Trucks hodnotíme dnešní výsledky pozitivně a předpokládáme, že uklidní zejména ty investory, kteří se obávali o udržitelnost dividendy společnosti. Další informace k výsledkům se dozvíme od 14:00 SELČ, kdy začne konference mezi analytiky a managementem Daimler.
Kompletní flash analýza ke stažení zde. (492,60 KB)