Akcionáři na zveřejněné výsledky reagovaly už čtvrté téměř totožně: výprodejem akcií, tentokrát o 8,5 %. Co že je takový strašák, který na investory vyskakuje?
Firma s ročními tržbami kolem 80 miliard dolarů je totiž ztrátová. Ve 3. čtvrtletí to bylo 0,5 miliardy dolarů. U drtivé většiny firem by se management snažil dělat vše možné i nemožné, aby ji dostal do zisku, ale Amazon to veřejně ignoruje. Sází totiž na budoucnost. Mohutné investice s sebou ale nesou náklady, které tlačí firmu do červených čísel. Vždyť například počet zaměstnanců vzrostl meziročně o 20 %. Za poslední rok vzniklo ohromné množství skladů, aby byl Amazon blíže zákazníkům. Nově je rozjížděn i e-obchod s potravinami, v cloudových službách je obrovská konkurence, chytrý telefon Fire má v konkurenci všech možných méně i více kvalitních strojů jen malý až žádný tržní podíl, čtečka Kindle je na tom podobně. Mezi nejnovější projekty patří vývoj vlastních dronů, které by zajistily dodání zboží v řádu desítek minut.
Amazon je v investicích tak rozkročen, že akcionáři pochybují, že to má nějakou koncepci. A co víc, nikdo neví, kdy tyto investiční hody skončí. Management ujišťuje, že investice se v budoucnu promítnou do zisků. Jenže tato ujištění přichází už rok. U soukromé firmy by to asi managementu prošlo, jenže akcionáři veřejně obchodované firmy jsou nedočkaví. Chtějí vydělat teď hned, nikoli za 5 let. To pochopila například kdysi slavná a úspěšná počítačová firma Dell, která poté, co nezachytila clouding, mobily ani tablety, raději vycouvala z burzy, aby měla čas realizovat dlouhý ozdravný proces, který povede k dlouhodobé ziskovosti. Kdyby zůstali na burze, akcionáři by je zajisté rozcupovali.
Jeff Bezos a jeho kolegové musí mít opravdu hroší kůži. Tlačí na ně jak akcionáři z venku, tak i zevnitř. Většina zaměstnanců totiž dostává část mzdy ve formě akcií. Pokud klesá jejich cena, jsou oprávněně nervózní. Navíc v období, kdy ceny akcií jejich konkurentů, jako jsou Google, Apple, Yahoo! či Microfoft rostou. Roste proto i bohatství zaměstnanců těchto firem. V tomto světle je tedy Amazon ne moc atraktivní zaměstnavatel.
Že je Amazon firma se špičkovým renomé a inovátor trhu není pochyb. Ale atraktivita jejich akcií závisí na něčem jiném. A to „něco jiné“ management zvysoka ignoruje. Na další uklidňující nebo znepokojující informace si budou muset akcionáři počkat další 3 měsíce.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus