Akcionáři na zveřejněné výsledky reagovaly už čtvrté téměř totožně: výprodejem akcií, tentokrát o 8,5 %. Co že je takový strašák, který na investory vyskakuje?
Firma s ročními tržbami kolem 80 miliard dolarů je totiž ztrátová. Ve 3. čtvrtletí to bylo 0,5 miliardy dolarů. U drtivé většiny firem by se management snažil dělat vše možné i nemožné, aby ji dostal do zisku, ale Amazon to veřejně ignoruje. Sází totiž na budoucnost. Mohutné investice s sebou ale nesou náklady, které tlačí firmu do červených čísel. Vždyť například počet zaměstnanců vzrostl meziročně o 20 %. Za poslední rok vzniklo ohromné množství skladů, aby byl Amazon blíže zákazníkům. Nově je rozjížděn i e-obchod s potravinami, v cloudových službách je obrovská konkurence, chytrý telefon Fire má v konkurenci všech možných méně i více kvalitních strojů jen malý až žádný tržní podíl, čtečka Kindle je na tom podobně. Mezi nejnovější projekty patří vývoj vlastních dronů, které by zajistily dodání zboží v řádu desítek minut.
Amazon je v investicích tak rozkročen, že akcionáři pochybují, že to má nějakou koncepci. A co víc, nikdo neví, kdy tyto investiční hody skončí. Management ujišťuje, že investice se v budoucnu promítnou do zisků. Jenže tato ujištění přichází už rok. U soukromé firmy by to asi managementu prošlo, jenže akcionáři veřejně obchodované firmy jsou nedočkaví. Chtějí vydělat teď hned, nikoli za 5 let. To pochopila například kdysi slavná a úspěšná počítačová firma Dell, která poté, co nezachytila clouding, mobily ani tablety, raději vycouvala z burzy, aby měla čas realizovat dlouhý ozdravný proces, který povede k dlouhodobé ziskovosti. Kdyby zůstali na burze, akcionáři by je zajisté rozcupovali.
Jeff Bezos a jeho kolegové musí mít opravdu hroší kůži. Tlačí na ně jak akcionáři z venku, tak i zevnitř. Většina zaměstnanců totiž dostává část mzdy ve formě akcií. Pokud klesá jejich cena, jsou oprávněně nervózní. Navíc v období, kdy ceny akcií jejich konkurentů, jako jsou Google, Apple, Yahoo! či Microfoft rostou. Roste proto i bohatství zaměstnanců těchto firem. V tomto světle je tedy Amazon ne moc atraktivní zaměstnavatel.
Že je Amazon firma se špičkovým renomé a inovátor trhu není pochyb. Ale atraktivita jejich akcií závisí na něčem jiném. A to „něco jiné“ management zvysoka ignoruje. Na další uklidňující nebo znepokojující informace si budou muset akcionáři počkat další 3 měsíce.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



 
				 
								











 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					