Zapomeňte na kybernetické pondělí, je tu čínský den nezadaných

13.11.2014 | , Finance.cz
INVESTICE


Dne 11. 11. proběhla v čínských internetových obchodech nakupovací mánie. Již minulý rok se stal dnem největších internetových nákupů na světě.

Prodeje dokonce překonaly součet amerických online nákupů v době tzv. Černého pátku a Kyberpondělí (tedy dny, kdy obchody zahajují výprodeje za výrazné snížení ceny). Odhaduje se, že se minulý rok zobchodovalo zboží v hodnotě 8 mld. USD. Jen přes portály Alibaba proteklo zboží oceněné na 5,8 mld. USD, což je 2,5 krát více než v kybernetické pondělí v USA, které startuje předvánoční nákupní horečku. A rok 2014 lámal další rekordy. Za den se prodalo přes internet zboží za 12 miliard dolarů.

Tento den je dle tradice svátkem nezadaných. Začal se slavit v roce 1993, když se čínští studenti rozhodly vytvořit „protipól“ svátku Valentýna a dopřát si dárků mezi sebou nezadanými. Později se však šance ujali internetoví prodejci a spustili výrazné slevy s cílem podpory prodeje v mezidobí podzimních svátků až Vánoc.

Jednoznačným vítězem se opět stala Alibaba. Minulý rok přes ni proteklo zboží v hodnotě 5,8 mld. USD a zpracovala 254 milion objednávek. Letos společnost překonala za 21 hodin prodejů 8 miliard dolarů. Celkově by tedy její tržby měly atakovat 9 miliard dolarů. Na vrcholu nákupní horečky jejich platební systém Alipay zpracovával 2,85 milionů transakcí za minutu. Prezident webového portálu T-mall patřící pod křídla Alibaby prohlásil, že Alibaba se plně připravila na zvýšené množství objednávek i mimo Čínu zřízením nových serverů a skladů či zesílením kooperace s logistickými firmami.

Velké nakupovací internetové horečky se chtějí ale zúčastnit i jiné firmy. Na portále Alibaba proto už potvrdilo účast 200 prodejců, mezi nimiž nechybí například Microsoft, oděvní firma Nike nebo Gap, či výrobce luxusního zboží Burberry.

Je jasné, že domácí trh Alibabě nebude stačit. Rychle se blíží doba, kdy se Alibaba stane každodenní internetovou destinací i na západní polokouli. Jak říká sám zakladatel Alibaby Jack Ma: „Doufám, že nákupní horečku spojenou se dnem nezadaných přenesu do roku 2019 i do západních rozvinutých zemí“.

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.