Ostatní názorová většina je ale relativně klidná. Nejde ani tak o to, jaká je pravděpodobnost, že Řecko opustí eurozónu, ale jaký by to mělo dopad na akcie, euro a eurozónu obecně. Bouře ve sklenici vody je příměr, který mě k aktuální situaci sedí nejvíce.
Neznamená to tedy, že případný odchod Řecka z eurozóny nezpůsobil bouři, ale ta by byla ohraničená jak prostorově, tak časově. Velkou turbulenci bychom mohli zajisté sledovat v Řecku samém. To by se téměř okamžitě ekonomicky zhroutilo, vyskočila by inflace, vzrostla nezaměstnanost, kleslo by HDP a nastal by několikaletý bolestivý ozdravný proces. To by odskákali i investoři „namočení“ do řeckého akciového trhu.
Být nyní rok 2011, kdy se problematika Řecka objevila poprvé, úvahy o rozpadu eurozóny by byly jistě na místě. Jenže nyní je rok 2015 a situace se diametrálně změnila. Největší věřitelé už nejsou komerční banky, ale jednotlivé státy přispívající do evropských záchranných fondů. Tak například největším věřitelem je Německo s pohledávkou 60 miliard EUR. Za nimi je Francie (40 miliard) a Itálie (35 miliard). Komerční banky už řecký dluh téměř nedrží.
Případný krach jednání Řecka s věřiteli by tak nezpůsobil komerčnímu bankovnímu sektoru téměř žádné škody. Ztrátu by musely absorbovat státy - neboli daňoví poplatníci věřitelů. To by jistě nezpůsobilo nějakou ekonomickou katastrofu. Co může být nebezpečnější, je případný odchod dalších zemí. O tom často mluví Řecko, aby zastrašilo věřitele. Tento scénář je ale asi tak pravděpodobný, jako že Řecko bude do 5 let bez dluhů. Utopie, je to pouze řecká vyjednávací taktika.
Co nelze úplně zavrhnout jsou případné dočasné diskuze ohledně budoucnosti eurozóny, krátkodobý pokles evropských akciových trhů, oslabení eura pod 1,10 za dolar a růst výnosů státních dluhopisů zemí z periferie eurozóny. Ale jinak by se nic moc nedělo. Řecko není pro eurozónu důležité, eurozóna je důležitá pro Řecko. Proto si myslím, že dohoda mezi Řeckem a eurozónou bude mít jasného vítěze. To vítězství ale nesmí být kontumační.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
