Společnosti se vstupem na burzu dostaly do rukou nemalé peněžní prostředky, jenž může nyní investovat. Celkem Alibaba drží více než 21 miliard USD v hotovosti nebo krátkodobých investicích, což činí téměř polovinu jejich aktiv. Právě proto mnoho investorů s nervozitou očekává, co s penězi management udělá. Dividenda nebo buyback jsou u takto relativně mladé firmy nepravděpodobné, takže se spekuluje o budoucích akvizicích.
Minulý týden Alibaba oznámila investici o objemu 200 milionů USD do společnosti Snapchat vyvíjející aplikaci pro sdílení fotografií. Důvodem tohoto počínání může být konkurování jiné aplikaci nazvané WeChat, jenž je vlastněná konkurenční firmou Tencent. Část investorů ale znervózněla proto, že při aktuálním ocenění Snapchatu na 15 miliardách USD koupila Alibaba „pouhých“ 1,3 % firmy. Navíc investorem do společnosti Snapchat je i samotný Tencent, což záměr vytvoření konkurence WeChatu ještě více podkopává. Spekulace druhé strany tábora ale říkají, že Alibaba se jen rozkoukává na poli sociálních sítí a časem vybuduje svoji vlastní.
Již před vstupem na burzu a i po něm nakoupila Alibaba velké množství aktiv – od poskytovatele mobilního vyhledávače Quixey, tvůrce aplikací pro videohovory TangoMe, po indickou mobilní obchodní platformu Paytm. Alibaba se tak evidentně snaží rozložit jablka co do nejvíce košíků, aby tak mohla naplnit svůj ambiciózní plán obsluhovat celosvětově na 2 miliardy zákazníků. Přestože jsou tyto investice oproti Alibabě samotné pouze kapky v moři, tato investiční politika u podobných firem není nestandardní. Například Google, Facebook či Twitter také téměř neustále nějaké firmy či projekty nakupují.
Nicméně akcie Alibaby je pod prodejním tlakem. Co na plat že průměrná cílová cena analytiků je o 35 % výše než tržní cena. Investoři prostě čekají, až se dostaví hmatatelné výsledky nákupů firem. Myslím si, že 21 miliard dolarů nakonec „odemkne“ část hodnoty Alibaby, může to ale trvat déle, než si většina investorů myslela.
Zdroj: Tomáš Menčík, analytik společnosti Cyrrus