V následujících letech se přitom díky sblížení země se západem očekává růst trhu až na 1,7 mil. prodaných vozů ročně, což velikostně odpovídá prodejům ve Francii, třetímu největšímu automobilovému trhu v Evropě. Není tak divu, že se o Írán začínají znovu zajímat všechny významné zahraniční automobilky.
Největší výrobce vozů na Středním východě, Iran Khodro Industrial Group, již oznámil, že obnovuje spolupráci s Renaultem a další, blíže nespecifikovanou, německou automobilkou. Francouzi mají na zdejším trhu velmi dobrou reputaci, což souvisí s jejich historickými vazbami s Íránem. Koneckonců již před uvalením sankcí zde měly automobilky Renault a Peugeot dominantní postavení a je zcela přirozené očekávat, že i nyní se jim podaří ukousnout významný podíl na íránském automobilovém trhu.
Kvůli vakuu, které v zemi vzniklo po odchodu západních značek, se v Íránu rychle etablovaly čínští výrobci v čele s Chery. Jejich žně ale nyní končí. I přes své velmi nízké ceny budou moci jen s obtížemi konkurovat západním výrobcům, jejichž vozy jsou, co se týče kvality, na zcela jiné úrovni. Íránská střední třída je přitom dostatečně silná, aby si je mohla dovolit koupit. Ba co víc. Do země se tlačí i výrobci prémiových vozů jako je Mercedes-Benz či BMW.
Íránský automobilový trh je v mnoha ohledech unikátní. Prakticky jde o poslední velký trh na světě, který ještě není dostatečně pokryt západními výrobci. Jedná se tak pro ně o neopakovatelnou možnost vylepšit si své prodejní výsledky a alespoň částečně si tímto způsobem zahojit rány způsobené ochlazením ruského a čínského trhu. Pokud vše půjde hladce, čili sankce budou opravdu odstraněny a vlastní náběh výroby se obejde bez většího zdržení, můžeme očekávat plnou saturaci íránského trhu během roku a půl.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik Cyrrus



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
