V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo hlavním investičním tématem blížící se spuštění programu kvantitativního uvolňování Evropskou centrální bankou. Výhled dalšího rozvolnění monetární politiky stlačil euro z hladiny nad 1,2 EUR/USD až k 1,07 EUR/USD a pomohl evropským akciovým trhům na nová maxima. Konkrétně německý index DAX 30 od ledna do března posílil o více než jednu pětinu. Poté došlo k určitému vystřízlivění ziskuchtivých investorů a nastala fáze konsolidace trhu, která trvala až do druhé poloviny srpna.
Za následnou nervozitou a zvýšenou volatilitou stála kombinace hned několika vlivů, z nichž nejsilnější roli sehrálo dění v Číně. Začaly se objevovat další důkazy o neodvratnosti zpomalení tamní ekonomiky, na což investoři reagovali rychlým rozprodejem svých akciových portfolií. Evropské burzy odepsaly všechny dosavadní zisky a došlo k vytvoření cenového dna, které bylo v následujících měsících ještě několikrát testováno. Druhá polovina října však přinesla zklidnění paniky a dnes již můžeme s vysokou mírou jistoty říci, že i přes vyšší volatilitu si letos evropské akciové indexy připíší poměrně slušné zisky. Široký index Stoxx Europe 600 nejspíše posílí o 6 %, německý DAX 30 o 8 % a italský FTSE MIB dokonce o 11 %. Pražská burza za rok 2015 nic zajímavého nepředvedla a hodnota indexu PX končí obchodování zhruba na loňských úrovních.
Skokanem roku se v rámci indexu Stoxx Europe 600 staly akcie dánského výrobce větrných turbín, firmy Vestas Wind Systems. Jejich cena se od začátku roku více než zdvojnásobila. O více než 100 % se zhodnotily i akcie konkurenčního titulu, španělské společnosti Gamesa. Na opačném konci výkonnostního spektra jde najít akcie řeckých bank, které kvůli tamním problémům odepsaly velkou část své hodnoty. U National Bank of Greece jde konkrétně o 99 %.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
