Inflace v březnu nečekaně dál zpomalila na 0,3 % r/r (0,5 % v únoru, 0,6% v lednu). Za zpomalením inflace stál především bazický efekt u pohonných hmot, jejichž ceny vloni v březnu razantně rostly a letos poklesly (-0,5 % m/m) poosmé v řadě, tedy ceny pohonných hmot se srovnávaly s vyššími cenami loňského roku. Efekt pohonných hmot zdůraznilo to, že cenový vývoj u ostatních položek zůstal velmi utlumený, a to hlavně u potravin.
Meziměsíčně spotřebitelské ceny v průměru klesly o 0,1 % kvůli mírně hlubšímu poklesu cen rekreací (-5,9 % m/m) s koncem zimní sezóny. Ceny potravin stagnovaly a stále se nenaplňuje očekávání o růstu cen potravin. U ostatních složek v březnu k žádné výrazně změně cen nedošlo.
Ceny pohonných hmot se v březnu po obratu u cen ropy dostaly na své dno, ale jejich růst v dubnu by ještě neměl vést k zrychlení inflace kvůli bazickému efektu, protože vloni ceny pohonných hmot rostly také. Inflace by měla následující měsíce zůstat na současné nízké úrovni, tlumit ji bude i další zlevňování plynu. Inflace má opět opačný vývoj, než očekávala ČNB, která v poslední prognóze předpokládala zrychlení inflace (0,8 % r/r za 1Q). Zrychlení inflace očekáváme až na podzim a konci roku, kdy odpadne vliv pohonných hmot (cca -0,7 procentního bodu k celkové inflaci) a celková inflace by se měla dostat nad úroveň 1 %. Očekáváme, že ČNB zůstane u holubičího tónu, přičemž může opět zmínit posunutí kurzového závazku hlouběji do roku 2017. V diskuzi o zavedení záporných sazeb není pro ČNB rozhodující vývoj domácí inflace, ale spíše politika ECB a potřeba permanentně intervenovat na devizovém trhu.



				
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					