Žebříček filmů s nevyšší návštěvností ukazuje, že v popředí zájmu filmových diváků zcela jednoznačně převládají americké filmy. V každém roce z dvanácti sledovaných let figuroval v desítce nejúspěšnějších filmů vždy americký film. Ve dvou letech přitom obsadil dokonce devět míst. V průměru zaujímal americký film ve sledovaném období od roku 1992 sedm míst z deseti nejúspěšnějších. Druhou produkcí s výrazným zájmem diváků byla česká. Podíl českých filmů se pohyboval stále zhruba kolem třetiny nejnavštěvovanějších filmů. V roce 1994 tvořily české filmy dokonce celou polovinu první desítky, zatímco nejmenší úspěch zaznamenaly v následujících dvou letech, kdy se mezi prvními deseti ocitl pouze jeden český film.
Podíváme-li se na žebříček padesáti nejúspěšnějších filmů v roce 2003, i v tomto širším výběru zcela jednoznačně převládá americká tvorba. V první padesátce se objevilo plných 34 amerických filmů (v několika případech v koprodukci s jinými státy), jednalo se tedy o více dvě třetiny (68,0 %).
Rok | Název filmu | Země původu | Návštěva v tis. | Tržby v tis. |
---|---|---|---|---|
1992 | Černí baroni | ČR | 1 631 | 29 294 |
1993 | Jurský park | USA | 998 | 28 546 |
1994 | Akumulátor | ČR | 385 | 10 470 |
1995 | Forrest Gump | USA | 439 | 11 142 |
1996 | Kolja | ČR | 895 | 30 285 |
1997 | Kolja | ČR | 450 | 14 643 |
1998 | Titanic | USA | 1 050 | 79 050 |
1999 | Pelíšky | ČR | 914 | 55 078 |
2000 | Princezna ze mlejna II. | ČR | 481 | 23 933 |
2001 | Tmavomodrý svět | ČR | 1 129 | 85 673 |
2002 | Pán prstenu: Společenstvo prstenu | USA | 957 | 88 988 |
2003 | Pupendo | ČR | 958 | 86 604 |
Pramen: ČSÚ, Filmové ročenky, data Unie filmových distributorů
Z hlediska obsazení prvního místa v desítce nejnavštěvovanějších filmů od roku 1992 byl po celou dobu zcela jednoznačně nejúspěšnější český film. Toto místo zaujal celkem osmkrát, zatímco americký pouze čtyřikrát. V dalším pořadí ale již zcela jednoznačně bodoval film americký. Pouze v jediném roce (1997) se do trojice nejatraktivnějších filmů probojoval film jiné produkce, konkrétně britské.
Hranici jednoho milionu diváků překročil první film v pořadí celkem třikrát. Nejvíce u českých Černých baronů v roce 1992, kdy návštěva filmu patřila ještě mezi masovou zábavu a navíc se tehdy jednalo o mimořádně atraktivní téma. V roce 1998 šlo o americký velkofilm Titanic, jenž díky svému námětu, zpracování a v neposlední řadě i marketingovému „ošetření“ dosáhl podobných úspěchů na celém světě. V roce 2001 to byl další český film Tmavomodrý svět, u kterého k tomuto zájmu přispěla na naše poměry nebývale velkoryse až barnumsky pojatá reklama. Z hlediska statistiky je zajímavé, že počet diváků tohoto jediného filmu se podílí v několika posledních letech celou jednou desetinou na ročním úhrnu návštěvníků. A to je při zhruba 170 premiérově uváděných filmech v roce jistě nezanedbatelný fakt.
Filmové programy, aneb co bylo nabízeno
Počet filmových premiér uváděných v jednom kalendářním roce se dlouhodobě pohybuje kolem 165 filmů, přičemž v posledních letech mírně vzrůstá. A tak jak převažuje americký a český film z hlediska zájmu diváka, je tomu obdobně i na straně nabídky.
Po poklesu celkového počtu nově uváděných filmů z konce osmdesátých let a prakticky úplném vyloučení ruských filmů se u nás stal dominujícím, jak na plátnech kin, tak i na televizních obrazovkách, americký film. V první třetině devadesátých letech jeho podíl představoval až tři čtvrtiny ze všech ročně premiérovaných filmů. K rozšíření pestrosti filmových programů došlo až ke konci devadesátých let. V prvních letech 21. století představoval podíl amerických filmů zhruba kolem poloviny (rok 2002 – 51,8 %) uváděných filmů. V absolutním počtu se jednalo přibližně o sto filmů nově uvedených v jednom roce. Druhé místo v pořadí, se zhruba dvaceti ročně premiérovanými filmy a podílem pohybujícím se kolem jedné osminy, si udržuje český film. Počty nových filmů například dříve filmových mocností jako je Francie či Velká Británie se blížily 15 titulům a jejich podíl představoval necelou desetinu všech premiér. Větší pestrost filmové nabídky v poslední době dokládá vzrůstající počet hlavně francouzských filmů, ale i britských a německých a produkce ostatních zemí. Ruský film, který v roce 1989 tvořil z uvedených premiér asi jednu šestinu, je uváděn na plátnech kin stále velice spoře. Zpravidla se jedná o jeden až dva premiérované tituly ročně.
Zdroj: Český statistický úřad