Nová jednička českého mobilního trhu

11.08.2005 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

T-mobile ČR dnes zveřejnil pololetní výsledky hospodaření. Společnost dosáhla 13,4 mld. Kč tržeb, tj. nárůst o 6,4% meziročně. EBITDA zisk vzrostl o 14,2% na 6,5 mld....

T-mobile ČR dnes zveřejnil pololetní výsledky hospodaření. Společnost dosáhla 13,4 mld. Kč tržeb, tj. nárůst o 6,4% meziročně. EBITDA zisk vzrostl o 14,2% na 6,5 mld. Kč a čistý zisk vzrostl o 40% na 3,03 mld. Kč. Nejzajímavějším údajem je určitě počet zákazníků, který vzrostl o 9,5% y/y na 4,46 milionu a T-mobile tak v tomto ukazateli překonal dosavadní jedničku trhu Eurotel. Ten v tomto čtvrtletí změnil metodiku počítání zákazníků na srovnatelnou s ostatními operátory a vykázal počet zákazníků 4,42 milionu. Posun tržního postavení je ale zřejmý i z úrovně EBITDA zisku, který má T-mobile při o 8% nižších tržbách nižší jen o 3%. Zatímco EBITDA marže T-mobile v posledních obdobích roste a dosáhla již 48,5%, výkony Eurotelu jdou při stagnujících tržbách opačným směrem a jeho marže se snížila z úrovně okolo 50% na 46% v 1H 2005. Tyto výsledky ukazují, že zatímco T-mobile noví zákazníci přináší dodatečné tržby při nulovém růstu nákladů, Eurotelu přírůstek zákazníků pouze vyrovnává tržby. Náklady Eurotelu přitom rostou v souladu s růstem počtu zákazníků. Ukazuje se tak, že klíčem k výsledkům operátorů v současných podmínkách saturovaného trhu je (i) podíl firemních zákazníků (kde můžeme jen odhadovat přesun Eurotel – ostatní operátoři) a (ii) míra odchodu zákazníků (tzv. churn), která je u T-mobile pouze 1%, zatímco u Eurotelu dosahuje okolo 10% (přesná data nejsou k dispozici). Vyšší churn pro Eurotel znamená nárůst nákladů při hledání nových klientů a nižší tržby na zákazníka, také ale indikuje pravděpodobnou budoucí výměnu na pozici jedničky i na úrovni tržeb.

Autor článku

Ing. Petr Bartek  

Články ze sekce: INVESTICE