... pro dieselové motory a je ve výrobním procesu prakticky nenahraditelná. Evropané kupují, čím dál častěji automobily s dieselovými motory, kvůli ekonomičtějšímu provozu. V poslední době se navíc zpřísňují emisní limity v některých zemích starého kontinentu, a to dostává výrobce automobilů po ještě větší tlak. Analytici společnosti Johnson Matthey, která je největším světovým distributorem platinových slitin, odhadují, že více jak 50 procent automobilů, prodaných letos v Evropě, bude mít naftový motor. Poptávka po platině na výrobu katalyzátorů se vzrostla od 1,8 milionu uncí v roce 1999 na loňských 3,6 milionu uncí. V porovnáním s tím podle údajů Johnson Matthey ztrácí těžba platiny s tímto růstem krok. V roce 1999 byla globální produkce tohoto kovu 5,2 milionu uncí a loni se tato hodnota zvýšil pouze na 6,3 milionu. Předchozích 6 let tak světová poptávka po platině převyšovala nabídku. Platina se dnes vyšplhala v Londýně na trhu s okamžitým dodáním až na 945 dolaru za unci, což je nejvíce od března 1980. Lednový futures kontrakt tohoto kovu byl dnes v New Yorku na 930 dolarech za unci (16:11 našeho času).