Podpisem prezidenta došlo předevčírem ke změně Zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, který v souladu s evropskou legislativou upravuje poskytování služeb v oblasti kapitálového trhu a veřejnou nabídku cenných papírů. Významnou roli při přípravě výše uvedeného zákona hrála Česká Asociace obchodníků s cennými papíry. Přestože se podílela na jeho tvorbě, k jeho konečné podobě má určité výhrady.
Kontroverzní výše příspěvků
Novela zákona otvírá nové investiční možnosti (např. prostřednictvím realitních fondů), což bezpochyby povede k rozvoji českého kapitálového trhu a zvýší zájem o investiční produkty. Trnem v oku jsou však změny ve způsobu placení úhrad do Garančního fondu. Novela zákona nařizuje obchodníkům s cennými papíry odvádět do fondu příspěvky ve výši 2 % z přijatých poplatků a provizí za poskytnuté finanční služby. Stanovená výše je podle Asociace neadekvátní a byla schválena bez konzultace s profesními organizacemi. Nedojde-li k úpravě tohoto systému, bude to znamenat mnohonásobné zvýšení oproti dosavadní situaci. Výjimkou nebudou ani případy, kdy obchodníci budou nuceni zaplatit 50 – 60 krát více než doposud, což se nepochybně promítne do cen jejich služeb. Zvýšení odvodů na 2 % se tak odrazí ve výši poplatků, které bude nucen zaplatit klient za služby obchodníka.
Důvody pro změny
Garanční fond byl vytvořen před pěti lety s cílem odškodnit klienty zkrachovalých institucí, v tomto případě obchodníků s cennými papíry. Fond se od počátků potýká s absolutním nedostatkem prostředků na svoji činnost. Vzhledem k úpadku několika společností pohybujících se na kapitálovém trhu měl Fond od počátku obrovské finanční závazky právě vůči klientům těchto zkrachovalých obchodníků. Zřejmě nejznámější je kauza společnosti KTP Quantum, která v letech 1996 – 2001 připravila desítky tisíc klientů o téměř 4 miliardy korun. Oprávněným osobám jsou dodnes postupně vypláceny náhrady, a to právě z Garančního fondu. Stále jde však o pouhý zlomek věřitelů, jejichž nároky byly uspokojeny.
Dvojí metr?
Zdá se, že právě zmíněná 2 procenta by měla sloužit k vypořádání starých restů a současní obchodníci, potažmo jejich zákazníci tak budou platit za chyby nepoctivých obchodníků z minulých let. Kapitálový trh se tak zřejmě u zákonodárců netěší takové oblibě, jako trh bankovní. Ještě větší škody totiž napáchalo netransparentní podnikání některých bankovních domů. V tomto případě se však vláda rozhodla uhradit mnohamiliardové dluhy ze státního rozpočtu a nepožadovala tak učinit po bankách v současnosti na tuzemských trzích podnikajících . Anebo dokonce po jejich klientech.
Je pravda, že bankovní klientela je podstatně početnější, než ta „kapitálová“. Případné zvýšení poplatků za služby obchodníků s cennými papíry tak vyvolá daleko menší bouři nevole než případné zvýšení bankovních poplatků.
Snaha o změny
Česká Asociace obchodníků s cennými papíry usiluje o úpravu nového systému příspěvků do Garančního fondu, který byl na základě pozměňovacích návrhů Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny včleněn do novely zákona. Asociace v zásadě souhlasí s nastaveným principem, tedy s odvodem navázaným na příjem odměny z poskytnutých služeb. Výše příspěvků by se ale měla pohybovat mezi 0,1 - 0,4 % z přijatých poplatků a provizí. Uvidíme, jak dopadnou jednání zainteresovaných stran a zda návrhy Asociace budou vyslyšeny.