Přežije ČSA pololetní ztrátu 773 miliónů korun?

22.08.2006 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

  České aerolinie se propadly v prvním pololetí do vysoké ztráty, ta nyní činí 773 miliónů korun. Ovšem dá se to považovat za první neúspěch nového...

 

České aerolinie se propadly v prvním pololetí do vysoké ztráty, ta nyní činí 773 miliónů korun. Ovšem dá se to považovat za první neúspěch nového managementu? Nejspíše ne, nové vedení nastoupilo poměrně nedávno a tak se mu tato ztráta ještě nedá házet za vinu, jednalo se zejména o pokračování negativního trendu, který měl počátek již za doby panování pana Tvrdíka. Největším problémem firmy stále zůstává vysoká konkurence, která stojí za nízkou (ale lepšící se) naplněností letadel ČSA a také situace na komoditních trzích, tedy přesněji ropném trhu, která podnikání firmě zdražuje.

 

Firma má poměrně optimistické predikce pro konec roku, kdy čeká ztrátu 496 milionů korun. Takže i přesto, že se někteří supi již slétávají nad možnou kořistí (Aeroflot?) stále věříme v záchranu tohoto státního podniku. Cestou je jen bolestivá restrukturalizace na kterou pomalu nastupuje nový management. Snižování osobních i provozních nákladů, hledání nových pro firmu výnosných lokalit v oblasti dálkových letů (Východní Asie, země bývalého SSSR atd.) a konečné řešení charterových letů v ČR, tzn. buď jít cestou významné investice – nákupu charterové jedničky Travel Service nebo uvolnit trh a celou flotilu prodat. V aktuální finanční situaci se bohužel jeví jako pravděpodobnější varianta druhá. 

 

Stěžejní otázkou pak zůstává, zda z firmy ještě něco zůstane, když při restrukturalizaci prodá vybrané divize? Nebo se změní ve státní leteckou leasingovou společnost?

 

V otázce prodeje duty free shopů a cateringu jsme přesvědčeni, že je to správný krok, outsourcing bude levnější. U carga (nákladní dopravy) už tuto jistotu postrádáme, i přesto, že ČSA uvádí, že se nejedná o jádrovou činnost, je významná, bylo do ní investováno a ČSA v ní má dobré postavení na trhu. Spíše se tedy přikláníme pro zachování nákladní dopravy pod značkou ČSA. Ale pochopitelně stěžejní bude názor pana Lašáka spol.

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE