Menší volatilita realitních indexů a malá závislost na vývoj akciového trhu činily z realitních investic vhodný nástroj pro diverzifikaci investičního portfolia. Tato nezanedbatelná výhoda však v posledním půlroce poněkud ustupuje do pozadí. Důvod? Vývoj na realitních trzích začíná kopírovat situaci na trzích akciových. „Realitní trusty představují v současnosti více rizikovou investici a jejich kurzy se pohybují v 70ti procentech případů ruku v ruce s trhem akciovým“ komentuje situaci na trzích Robert Šíbl, Junior Portfolio Manager společnosti Atlantik-Kilcullen Asset Management. Tato slova potvrzuje i následující graf, zachycující vývoj jednotlivých tříd aktiv v posledních 3 měsících.
Graf: Vývoj jednotlivých tříd aktiv od srpna 2006 (v CZK):
Zdroj: Bloomberg, AKAM
Horší diverzifikace, lepší výkonnost
V konkrétním portfoliu cenných papírů tak pro investora již nepředstavuje tento sektor takovou výhodu diverzifikace, která byla v minulosti hojně využívaná. I přes tento negativní jev jsou realitní trhy pro investory velice atraktivní, když v letošním roce vykazují v porovnání s těmi akciovými zhruba dvojnásobnou výkonnost. V Evropě a Japonsku trhy posílily o 4,8 %, respektive o 5,4 %. Trochu v pozadí byl americký realitní trh, kdy na vině je především zpomalení tamní ekonomiky. Svou roli sehrálo i dlouhodobé zvyšování úrokových sazeb.
Tabulka: Hlavní sledované indexy (v lokální měně):
| Sledované indexy | 3.11.2006 | 1 měsíc | rok 2006 | rok 2005 | 
|---|---|---|---|---|
| Evropa (ERPA Index) | 3485,29 | 4,79 % | 35,04 % | 26,10 % | 
| USA (NAREIT Index) | 9066,58 | 1,38 % | 26,12 % | 12,16 % | 
| Japonsko (ERPA Japonsko) | 3520,96 | 5,41 % | 18,31 % | 76,50 % | 
| Eastern Europe (GPRACE20) | 118,73 | 2,60 % | 18,73 % | - | 
Zdroj: Bloomberg, AKAM
V Británii vrcholí přípravy na REITs, Německo vyčkává
Podíváme-li se blíže na jednotlivé realitní trhy v Evropě, je zřejmé, že musí být investor spokojen. V posledních měsících si evropské reality až na německou výjimku udržovaly solidní výkonnost. Od začátku letošního roku tak není nouze o růsty v řádu desítek procent. Právě Německo se jako jediné z vybraných zemí dostalo do červených čísel, k čemuž přispívá jisté zpoždění v zavedení REITs (real estate investment trust) způsobené patovou situací po loňských volbách. Ta si vyžádala přehodnocení dosavadních kroků v realitní legislativě a definici trustu. Objevují se nové návrhy na vyloučení rezidenčních projektů z této právní úpravy.
Naopak ve Velké Británii jsou přípravy na REITs v plném proudu, zavedení realitních investičních trustů jsou naplánovány na příští rok. „Více než 30 % společností se již transformuje na statut REITs, první trusty budou ve Velké Británii k viděni již v první polovině roku 2007“ uvedl Robert Šíbl.
Ve Španělsku a Francii vládne spokojenost
Doslova úprkem posílil kurz španělské společnosti Metrovacesa, když její akcie získaly od konce září přes 54 % a od počátku letošního roku přes 130 %. Také Francie si udržuje potěšující výkonnost. Podle Roberta Šíbla se v minulém francouzském vývoji odráží nejen dobré hospodářské výsledky za první tři čtvrtiny letošního roku, ale také lepší obsazenost (ocupancy rate) kanceláří v centru Paříže. Díky tomu si francouzský subindex za minulý měsíc připsal solidních 4,2 %.
Tabulka: Regionální vývoj v Evropě (subindexy evropského indexu EPRA)
| Subindexy indexu EPRA | 3.11.2006 | 1 měsíc | rok 2006 | rok 2005 | 
|---|---|---|---|---|
| Belgie | 2235,91 | 3,48 % | 18,34 % | 18,38 % | 
| Francie | 4517,54 | 4,32 % | 51,65 % | 28,14 % | 
| Holandsko | 3362,23 | 1,79 % | 30,56 % | 18,60 % | 
| Velká Británie | 3289,00 | 6,87 % | 36,26 % | 22,98 % | 
| Švédsko | 4540,69 | 5,58 % | 26,77 % | 34,89 % | 
| Německo | 1554,91 | -4,00 % | 36,28 % | 44,50 % | 
Zdroj: Bloomberg, AKAM
Článek byl připraven ve spolupráci se společností Atlantik-Kilcullen Asset Management.



				
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					