Pfizer vs. Novartis – souboj vyznívá ve prospěch Evropy

23.01.2007 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pfizer vs. Novartis – souboj vyznívá ve prospěch Evropy   Mezi společnostmi, které již zveřejnily výsledky svého hospodaření za loňský rok, jsou i dvě globální...

Pfizer vs. Novartis – souboj vyznívá ve prospěch Evropy

 

Mezi společnostmi, které již zveřejnily výsledky svého hospodaření za loňský rok, jsou i dvě globální farmaceutické firmy Pfizer (USA) a Novartis (Švýcarsko). Pfizer jako největší světový výrobce léků a příklad typické konzervativní společnosti, Novartis jako zástupce moderní, dynamické firmy neustále hledající nové trendy. Na hospodářských výsledcích je to jednoznačně vidět.

 

Tržby společnosti Pfizer za rok 2006 poklesly z 51,3 na 48,4 mld. USD, což lze připsat nevhodnému portfoliu léků této firmy. Problémem je, že Pfizer po několik posledních let těžil z prodejů několika tzv. „blockbusters“, tedy léků s ročními tržbami nad 1 mld. USD. Většina z nich je však v prodeji již dlouhou dobu a postupně ztrácí patentovou ochranu. To je případ například léku Zoloft, který patřil k nejprodávanějším medikamentům firmy Pfizer a jehož tržby po červencové ztrátě patentové ochrany jen ve 4q2006 klesly meziročně o 79%. Růst firmy navíc nebrzdí jen zastaralé výrobkové portfolio, ale také absence v nejrůstovějších tržních segmentech (nádorová onemocnění, vakcíny, generické léky). To vše se projevilo v 46% meziročním poklesu čistého zisku za 4q2006.

 

Ve srovnání s tím Novartis již před delším časem rozpoznal, kde se skrývá růstový potenciál a zaměřil svůj výzkum a vývoj správným směrem. Jeho produktové portfolio je mnohem širší a především mladší. Jen letos by na trh měly přijít čtyři nové léky, jejichž potenciál je odhadován na 2-3 mld. USD ročně. V oblasti originálních léků se Novartis zaměřuje především na onkologický segment v čele s lékem na leukémii Gleevec, jehož tržby za 4q2006 vzrostly o dalších 19% y/y a také na vývoj vakcín. Velkým rozdílem oproti Pfizeru je, že Novartis je přítomen také na generickém trhu –jeho generická divize je dokonce největší na světě. To umožňuje firmě zvyšovat tržby i na trzích, na nichž není přítomna svými originálními léky.

 

Budoucí strategie obou firem bude pravděpodobně diametrálně odlišná. Pfizer bude jen stěží schopen výrazně zvyšovat své tržby a jeho pozornost musí být zaměřena na snižování nákladů. Firma včera oznámila, že hodlá propustit až 10 tisíc zaměstnanců a tím uspořit až 1 mld. USD ročně. Otázkou zůstává, zda budou nákladové škrty stačit na zachování ziskovosti firmy, které momentálně nemá ve výzkumu žádný „trhák“ s výhledem brzkého uvedení na trh. Naopak Novartis se pravděpodobně bude soustředit zejména na top linii výsledovky, tedy na růst tržeb prostřednictvím stávajících i nových léků.

 

Ing. Marek Hatlapatka

Analytik CYRRUS, a.s.

Autor článku

Marek Hatlapatka  

Články ze sekce: INVESTICE