Pfizer vs. Novartis – souboj vyznívá ve prospěch Evropy
Mezi společnostmi, které již zveřejnily výsledky svého hospodaření za loňský rok, jsou i dvě globální farmaceutické firmy Pfizer (USA) a Novartis (Švýcarsko). Pfizer jako největší světový výrobce léků a příklad typické konzervativní společnosti, Novartis jako zástupce moderní, dynamické firmy neustále hledající nové trendy. Na hospodářských výsledcích je to jednoznačně vidět.
Tržby společnosti Pfizer za rok 2006 poklesly z 51,3 na 48,4 mld. USD, což lze připsat nevhodnému portfoliu léků této firmy. Problémem je, že Pfizer po několik posledních let těžil z prodejů několika tzv. „blockbusters“, tedy léků s ročními tržbami nad 1 mld. USD. Většina z nich je však v prodeji již dlouhou dobu a postupně ztrácí patentovou ochranu. To je případ například léku Zoloft, který patřil k nejprodávanějším medikamentům firmy Pfizer a jehož tržby po červencové ztrátě patentové ochrany jen ve 4q2006 klesly meziročně o 79%. Růst firmy navíc nebrzdí jen zastaralé výrobkové portfolio, ale také absence v nejrůstovějších tržních segmentech (nádorová onemocnění, vakcíny, generické léky). To vše se projevilo v 46% meziročním poklesu čistého zisku za 4q2006.
Ve srovnání s tím Novartis již před delším časem rozpoznal, kde se skrývá růstový potenciál a zaměřil svůj výzkum a vývoj správným směrem. Jeho produktové portfolio je mnohem širší a především mladší. Jen letos by na trh měly přijít čtyři nové léky, jejichž potenciál je odhadován na 2-3 mld. USD ročně. V oblasti originálních léků se Novartis zaměřuje především na onkologický segment v čele s lékem na leukémii Gleevec, jehož tržby za 4q2006 vzrostly o dalších 19% y/y a také na vývoj vakcín. Velkým rozdílem oproti Pfizeru je, že Novartis je přítomen také na generickém trhu –jeho generická divize je dokonce největší na světě. To umožňuje firmě zvyšovat tržby i na trzích, na nichž není přítomna svými originálními léky.
Budoucí strategie obou firem bude pravděpodobně diametrálně odlišná. Pfizer bude jen stěží schopen výrazně zvyšovat své tržby a jeho pozornost musí být zaměřena na snižování nákladů. Firma včera oznámila, že hodlá propustit až 10 tisíc zaměstnanců a tím uspořit až 1 mld. USD ročně. Otázkou zůstává, zda budou nákladové škrty stačit na zachování ziskovosti firmy, které momentálně nemá ve výzkumu žádný „trhák“ s výhledem brzkého uvedení na trh. Naopak Novartis se pravděpodobně bude soustředit zejména na top linii výsledovky, tedy na růst tržeb prostřednictvím stávajících i nových léků.
Ing.
Analytik CYRRUS, a.s.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
