Během včerejšího rána se na trhu objevila informace o prodeji dceřiné společnosti Kaučuk z holdingu Unipetrol polské společnosti Dwory. S touto divesticí trh počítal, Unipetrol již na počátku loňského roku oznámil, že se hodlá zbavit společností Spolana a Kaučuk, které nezapadají do hlavních obchodních aktivit. Mezi ty patří především rafinace, chemická výroba a prodej pohonných hmot. Právě na tyto oblasti se chce v budoucnu holding zaměřit. Důležitá pro vyhodnocení zprávy o prodeji Kaučuku byla především realizovaná cena. Původní nabídky od zájemců o převzetí se pohybovaly v širokém rozmezí 3,4 až 5,4 mld. Kč, společnost Dwory nabídla v první fázi tendru „pouze“ 4,1 mld. Kč. V tomto rozmezí (3,4-5,4 mld. Kč) odhadoval cenu Kaučuku také finanční poradce celého prodeje, kterým byla Komerční banka. Prodejní cena byla zveřejněna pár minut po prvotním oznámení transakce a činí 195 mil. EUR. Po přepočtu tak konečná cena odpovídá nejvyšší ceně z původních nabídek (5,4 mld. Kč) a to i přes to, že společnost Dwory v první fázi tendru nabídla podstatně méně.
Smlouva řeší kromě kupní ceny i pokutu ve výši 17,55 mil. EUR (cca. 500 mil. Kč), tu dostal Kaučuk za účast na kartelové dohodě od Evropské komise ke konci loňského roku. Unipetrol a Kaučuk se na rozdělení pokuty budou podílet rovným dílem, Unipetrolu tedy připadnou další náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč. Podle mého názoru jsou však tyto náklady v prodejní ceně dostatečně započítány.
A co bude následovat? Unipetrol rozhodl, že celou utrženou sumu dále investuje do svých hlavních činností. Ještě v průběhu tohoto roku by tak mělo být do rafinérií v Litvínově a Kralupech investována částka 1 mld. Kč, do Chemopetrolu 3 mld. Kč a během tří let by měla dalšímu rozvoji čerpacích stanic Benzina pomoci „injekce“ ve výši 1,3 mld. Kč. S těmito investicemi trh počítal, již na počátku divestičního procesu byl záměr získat finance, které by směřovaly do hlavních činností. Domnívám se, že výsledná cena za Kaučuk je solidní a poměrně vysoké investice by měly dceřiné společnosti i samotný Unipetrol posunout k dalším ziskovým metám.
Bc. Igor Pečta
Analytik CYRRUS, a.s.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
