Na otázky pro Finance.cz odpovídal Martin Nejedlý, zakladatel investičního fondu Wine Management.
Jak se v době koronavirové pandemie daří alternativním investicím?
Komentovat mohu pouze investiční vína, která pečlivě sleduji. Investiční vína plně prokázala předpokládanou odolnost vůči negativním ekonomickým či tržním trendům. Zatímco akcie padaly i o desítky procent, víno (měřeno hlavním indexem londýnské burzy Liv-ex) kleslo v březnu a dubnu pouze o 1 % a 0,4 %. V květnu se již trend s postupně se vracejícím optimismem otočil a index vzrostl o 1,38 %.
Projevila se u vás krize spíše zájmem, nebo nezájmem o investice do vína a stařených destilátů?
Zatímco hodnoty vína a ušlechtilých destilátů se drží, zájem o investice se snížil. Vzhledem k okolnostem je to logické, protože investoři hledají buď co nejbezpečnější přístav (často sedí na hotovosti a čekají, co přijde), nebo naopak spekulativní investice, protože volatilita je velká. Důležité ovšem je, že jsme nezaznamenali žádnou žádost o odkup. Předpokládáme, že v červnu dojde k návratu investorů na standardní úroveň, která znamená přítok cca 8 až 10 mil. Kč za měsíc.
Jakého zhodnocení se v prvním kvartále roku 2020 dočkali klienti?
Výnos od počátku vzniku fondu je 16,18 %. Portfolio investičního fondu Wine Management čítá na 15 857 láhví investičních vín a 19 láhví investiční whisky (hodnota aktiv k 31. 3. 2020 je cca 150 milionů Kč) a v prvním kvartálu roku 2020 dosáhlo výnosu 2,06 %.
Jak rostou ceny vína?
Logika vývoje cen investičních vín se dá přirovnat k nemovitostem, s jedním zásadním rozdílem: nabídka daného ročníku určitého vína je jasně limitovaná. Vzhledem k regulaci velikosti vinic, ale i díky obecnému zaměření majitelů top vinařství na co nejvyšší kvalitu zůstává nabídka daného vína dlouhodobě stejná (je zde pouze variabilita daná počasím v jednotlivých ročnících). Nemovitostí v Praze 1 je také pouze určitý počet. Jak roste bohatství a příjmy bonitnějších lidí, roste také poptávka po top nemovitostech. Jejich objem, čili nabídka je stejná, takže vzrůstající poptávka se promítá v růstu cen.
U vína je tento trend ještě urychlen s plynoucím časem, protože na rozdíl od nemovitosti, která je a stojí, se nabídka daného vína časem zmenšuje, jak se postupně odpíjí. Navíc kvalita daného vína se časem zlepšuje, jak zraje. To dále přispívá k nárůstu ceny. Investice do vína je tedy sázka téměř na jistotu, pokud má investor dost času, ideálně aspoň 5 až 10 let.

Martin Nejedlý (pozn. redakce)
Dokáže si víno cenu udržet i v době krize?
Ano a právě se to prokázalo. Výhoda investic do vína spočívá v tom, že se chová jinak než standardní investiční nástroje. Zařazení vína do portfolia tedy snižuje jeho rizikovost, aniž by se snížila jeho výkonnost. Víno by mělo být standardní součástí portfolia každého kvalifikovaného investora, a to ve výší cca 10 % z celku.
Cenový vývoj vína se dá jednoduše zdůvodnit: v čase konjunktury ceny rostou, protože bohatí bohatnou a mají chuť utrácet či rozšiřovat své vinné sbírky. V časech krize bohatí svá vína většinou neprodávají. I když zchudli, zůstávají většinou stále bohatí a svou sbírku vína vnímají poměrně emocionálně. K prodeji většinou dochází jen tehdy, když si sběratel uvědomí, že má vína již příliš mnoho, aby si ho užil. K tomu zpravidla dochází v pokročilém věku. Nebo když zjistí, že se mu osobní preference změnily a např. už tolik nevyhledává bordeaux, kterého má hodně, tak část své sbírky prodá. Důležité tedy je, že většina prodejů nemá co dělat s vývojem finančního trhu.
Rozšířil se nějak váš investiční fond?
V květnu 2020 došlo k rozšíření portfolia o 18 láhví whisky. Nejzajímavějšími nákupy jsou kolekce láhví whisky Royal Salute The Age Collection II a nákup láhve The Macallan Lalique Decanter 72 Year Old.
Čtěte také:



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
