ZERTIFIKATEAWARDS 2004: Deutsche Bank celkovým vítězem

23.11.2004 | , Finance.cz
INVESTICE


Ve středu 10. listopadu večer, za přítomnosti více než 250 zástupců bank, správců majetku a žurnalistů, udělovala německá burza (Deutsche Börse AG) společně s deníkem Die Welt, týdeníkem Welt am Sonntag a ZertifikateJournalem již potřetí prestižní ceny ZertifikateAwards – pro nejlepší emitenty strukturovaných investičních produktů.

Mimořádný důvod k radosti přitom měla Deutsche Bank, která se v hodnocení odborné poroty opětovně stala absolutním vítězem a mimoto dokázala pro sebe rozhodnout ostře sledované kategorie „Klientské služby“ a „Indexové certifikáty“.  Úsměvy na všechny strany byly také u Sal. Oppenheim: „Frontman“ Dr. Wolfgang Gerhardt nejenže obdržel „Čestnou cenu poroty za mimořádné zásluhy za rozvoj segmentu certifikátů“, ale také mohl přijmout pro svoji banku první ceny v kategoriích Bonus a Discount certifikátů. Dvakrát vystoupily na nejvyšší stupínek ABN Amro a DZ Bank; jednou uspěly Goldman Sachs, HypoVereinsbank a UBS.

Stejně jako vloni došlo opět k několika překvapením. Tak se třeba UBS musela tentokrát v kategorii „Discount certifikáty“ spokojit jen s druhým místem. Vítězem se stal bankovní dům Sal. Oppenheim, který podle mínění odborné jury nejlépe reagoval na v současném období tolik diskutovanou nízkou volatilitu a kontinuálně emitoval cenné papíry na speciální tituly a další struktur à la „PROTECT Discount“ nebo „PROTECT Upside Discount“. Rovněž strategie „TOP SELECT Discount“ se staly akceptovanými investičními alternativami k tzv. „Rolling Discounts“, které v dosavadním průběhu tohoto roku nevždy zcela přesvědčily. Navíc získal tým okolo Siegfrieda Piela a Wolfganga Gerhardta poprvé udělovanou cenu pro nejlepšího emitenta Bonus certifikátů a dvě třetí místa v kategoriích „Klientské služby“ a „Inovace roku“. Navzdory pouhým čtyřem nominacím se tak Sal. Oppenheim podařil skok na pódium vítězů i v celkovém hodnocení odborné poroty; už v minulém roce ukořistěné třetí místo bylo uhájeno s těsným náskokem před UBS.  

Švýcaři se rovněž řadí mezi vyznamenané emitenty: na jaře emitované rodina „Vario“ certifikátů byla dvacetičlennou odbornou jury oceněna jako nejlepší „Inovace roku“. V porotě byli zastoupeni vedle novinářů a provozovatelů velkých internetových finančních portálů především správci majetku, nezávislí finanční odborníci a konzultanti a zástupci z oblasti vědy a výzkumu. Vario koncept, který se opírá o tři vzájemně se doplňující cenné papíry,  zřejmě přesně padl do noty investorům, protože na dluhopisovém trhu, cloumaným nízkými úrokovými sazbami a vysokou daňovou zátěží, je velká poptávka po nových investičních alternativách. Jury současně ocenila transparentní reporting  „Vario“-certifikátů a všech ostatních „Rolling“-produktech, který UBS (společně s všeobecně uznávanou vysokou obchodně-poradenskou kvalitou) zajistil druhé místo v kategorii „Klientské služby“.

Vítězem této „královské discipliny“, která měla vzhledem k svému významu v konečném hodnocení poroty největší váhu (17,5 procent), se stala Deutsche Bank. Třebaže její internetová prezentace tržního lídra dosud neodpovídá v odvětví ustáleným standardům, nabízí „X-Markets Team“ podle názoru expertů nejlepší „komplexní balíček“: I při příkazech znějících na velmi vysoké částky byly kurzy udrženy na stabilní úrovni, navíc se svými publikacemi jako je měsíčník „X-Press“ nebo s kampaní „Zertifikate 11“, spuštěnou v kontextu fotbalového mistrovství Evropy, nasadil primus odvětví nová měřítka v masové vysvětlovací kampani. Mimoto sbírala Deutsche Bank pilně body také v ostatních segmentech - vedle první pozice v kategorii „Indexové certifikáty“ mohli Reinhard Bellet a Steffen Scheuble oslavovat ještě tři druhá místa (u Strategických certifikátů, Kapitálové garance a Knockout produktů) a třetí příčku v kategorii „Discount certifikáty“. Není divu, že při této záplavě ocenění spadlo „modrým“ do klína i celkové vítězství. Ti se tak mohli po třetí v řadě honosit titulem „Nejlepší emitent“.

Ovšem v hlasování širokého publika investorů se tržní vůdce na pódium vítězů nedostal ani jednou - přes deset tisíc čtenářů novin Die Welt, Welt am Sonntag a ZertifikateJournalu opětovně zvolilo DZ Bank za „Emitenta certifikátů roku 2004“. Vzhledem k zisku 39,8 procenta odevzdaných hlasů a 14procentnímu náskoku před druhou HypoVereinsbank se centrále německých družstevních bank zřejmě podařilo zmobilizovat pro hlasování četné klienty, získané prostřednictvím objemných emisí certifikátů s kapitálovou garancí. V tomto dílčím segmentu se navíc DZ Bank dostalo uznání také od odborné poroty a s jasným náskokem získala ocenění v kategorii „Nejlepší emitent / Kapitálově garantované produkty“.
 
S jedním plačícím a druhým veselým okem sledovala dlouhou dobu předávání cen HypoVereinsbank. Indexoví specialisté z Mnichova sice pravidelně vystupovali na pódium, ale na víc než na stříbro v kategoriích („Bonus-certifikáty“, cena publika „Emitent certifikátů roku 2004“) a bronz v segmentech („Indexové certifikáty“, „Strategické certifikáty“) nedosáhli. Na úplný závěr večera se však nakonec mohl i tým Susann Cudok přece jen radovat ze zlata - cena publika za certifikát roku přešla díky 15,4 procenta odevzdaných hlasů na rodinu „HVB Express“ certifikátů, zatímco favorizované „Oil Buffer“ certifikáty od JP Morgan musely vzít zavděk, podobně  jako už v kategorii „Inovace roku“ (vyhodnocené odbornou porotou), druhým místem. I tak však Carl Graf Hohenthal, zástupce šéfredaktora deníku Die Welt, zdůraznil přidanou hodnotu těchto produktů na ropu, která je jednoduše srozumitelná i nezkušeným investorům: „Koneckonců to není nic jiného než finanční instrument, který umožní i drobným investorům zajištění proti vysokým cenám energií.“

Nejen díky vydatné nabídce surovinových certifikátů, ale i za početné emise cenných papírů zaměřených na Emerging Markets, oborové trendy, úrokové sazby či měny dosáhla ABN Amro (v celkovém hodnocení poroty na druhém místě) nejtriumfálnější výhru večera: V kategorii „Tématické certifikáty“ dostali Holanďané od jury 55 ze 60 možných bodů. Tím mohl Dr. Stephan Kunze hned dvakrát slavit hattrick. Kromě prvního místa v kategorii „Tématické certifikáty“ putovalo do Amsterdamu již potřetí za sebou také vyznamenání pro nejlepšího emitenta Knockout produktů, i když jen s relativně těsným náskokem před Deutsche Bank a Commerzbank, která tak přece jen vystoupila na pódium.

Překvapením večera byl Goldman Sachs. Americký bankovní dům, který minulý rok (až na dvě třetí umístění) sotva hrál při předávání cen nějakou významnou roli, si s velkou převahou zajistil vítězství v segmentu „Strategické certifikáty“. Rozhodující měrou k tomu přitom asi přispěla rostoucí poptávka po jednoduchosti – Goldman Sachs emitované „Rainbow“ certifikáty se díky zpětnému přeskupení nejlépe se vyvíjející třídy aktiv postarají o automatickou diverzifikaci a optimalizaci investičního portfolia. Rozzářené tváře byly k vidění i u dvou dalších zahraničních bank: východoevropští specialisté z Raiffeisen Centrobank se propracovali k druhému místu v kategorii „Tématické certifikáty“; Société Générale, která se teprve minulý rok opětovně vrátila na německý trh,  dosáhla přesto na dvě třetí místa (u tématických a bonus-certifikátů). Vrcholem slavnostního ceremoniálu v budově Neue Börse ve Frankfurtu bylo však předání čestné ceny poroty za mimořádné zásluhy o  rozvoj „certifikátové kultury“. Obdržel ji Dr. Wolfgang Gerhardt z bankovního domu Sal. Oppenheim. Mnohé z produktů, které vy všichni vyvíjíte, určitě poskytují investorovi zřetelnou přidanou hodnotu. Ale když chcete certifikáty skutečně rozšířit mezi masu, potřebujete také osobnosti, které za těmito produkty stojí,“ napsal Carl Graf Hohenthal shromážděným zástupcům emitentů do pamětní knihy. Moderátor večera Christian W. Röhl poukázal na Gerhardtovo angažmá: „S nadšením organizujete strhující semináře, píšete fundované příspěvky do finančních médií, jste aktivní v oblasti výuky a kromě toho se ještě zabýváte tématy regulace, jako jsou například směrnice EU o jednotných emisních prospektech nebo daních - Vy certifikáty žijete a ve své osobě sdružujete právě to, co toto odvětví potřebuje pro jeho definitivní průlom: vytrvalost, serióznost a inspiraci.“

Celkový přehled vítězů jednotlivých kategorií:

 

ZERTIFIKATEJOURNAL je informační servis firem ZertifikateJournal AG a Schwingel+Partner, Náhorní 14, 616 00 Brno, Česká republika, fax +42(0)5 43236547, E-Mail in-fo@zertifikatejournal.cz, Internet www.zertifikatejournal.cz • Vydavatel Martin Svoboda (ms@zertifikatejournal.cz) • Objednávky (info@zertifikatejournal.de) • Periodika vydávání týdně • Předplatné E-Mailem zdarma (přihlášení bezplatně na www.zertifikatejournal.cz) • Registrace ISSN 1213-8622 • Autorská práva Veškerá autorská práva k časopisu ZertifikateJournal vykonává vydavatel. Jakékoliv užití časopisu nebo jeho části zejména šíření jejich rozmnoženin, přepracování, přetisk, překlad, zařazení do jiného díla, ať již v tištěné nebo elektronické podobě, je bez souhlasu vydavatele zakázáno. • Rizikové upozornění Veškerý obsah ZertifikateJournal byl připraven v dobré víře s nejvyšší možnou pečlivostí. Za data a informace, za kompetentnost, včasnost, přenosnost a správnost publikovaných informací nenese vydavatel žádnou odpovědnost. Data, investiční doporučení a informace obsažené v ZertifikateJournal nesmí být považovány za nabídku k nákupu nebo prodeji. ZertifikateJournal nenese žádnou přímou nebo nepřímou, náhodnou, následnou nebo jakoukoli jinou odpovědnost za případné finanční nebo jiné majetkové újmy způsobené jakýmkoli užitím publikovaných informací.

Autor článku

Martin Svoboda  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát